fredag den 15. marts 2013

En lille Fredags tanke

Min datter, den ældste af slagsen, er meget klog.
Og ikke bare er hun klog, hun er også meget smuk.
Hun citerer ofte nogle ord fra en gammel dame, hun har har set i tv ",Papegøjer snakker, mennesker taler."
De ord rammer mig, for jeg synes vi snakker rigtig rigtig meget, men hvor ofte taler vi sammen...?
At snakke er godt. At tale er godt. Det er bare to forskellige måder at kommunikere på. Det ene er ikke bedre end det andet, men begge skal dyrkes.
Synes jeg.
Jeg vil gerne have en blog, der afspejler mig. Nok fordi, jeg ikke kan andet - jeg er elendig til at spille en rolle, at udlade noget, kun at vise det smukke.Der er altid, ALTID nullermænd i hjørnet hos alle. Nogen vælger bare ikke at fortælle om dem. Og det er helt i orden. Det synes jeg, jeg kan bare ikke finde ud af det- jeg kommer altid til at fortælle om mine nullermænd og selv om jeg forsøger at være lidt tjekket. Og det er faktisk også i orden, for sådan er jeg.
Snakke og tale.
Jeg vil gerne have min blog, både snakker med jer, men jeg ønsker også vi skal tale sammen.
Ude i den såkaldte virkelighed, ønsker jeg masser af snak, men også rum for at tale sammen- for ellers blver det for overfladisk og det dræner mig.
Billedet...Ingen som helst tilknytning til teksten, fik bare en umiddelbar trang og lyst til at se på et billede fra mit køkken, den gang jeg havde min sjæls slot i Sverige :)



26 kommentarer:

  1. Jeg tror damen i tv kommer fra Sjælland, for for mig er det at snakke sammen mere nærværende end at tale sammen.Tale er højtideligt, at snakke er nede på jorden. Men man kan godt snakke uden at høre på andre, man kan småsnakke uden at det har en dybde.
    Jeg vil gerne, at min blog afspejler mig som et fejlbarligt menneske, men jeg tror så også, at når vi læser hos andre, lægger vi måske mærke til alt det, den anden er god til og som man gerne selv vil være god til. Jeg tror faktisk ikke altid vi ser nullermændene hos andre, men mere hos os selv.
    Ha en god dag med tid til at tale/snakke med andre :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine overvejelser, Lene. Jeg er glad for du gider skrive dem, for jeg synes de er lærerigt for mig, at "høre" hvad andre mener. God Fredag :)

      Slet
  2. Miri, jeg går for øjeblikket og reflekterer over "at møde mennesker der hvor de er lige nu". Altså noget med nærvær overfor sin næste. Jeg synes øjeblikket og situationen fortæller... om vi kan/skal tale eller snakke. Hver ting til sin tid!
    Hav en smuk fredag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kisser, jeg er dig taknemmelig for at dele dine overvejelser om at snakke/tale :)
      Og er forøverigt helt enig i, at hver ting til sin tid !
      Må solen også skinne hos dig :)

      Slet
  3. Lene her nok ret i at vores eget fylder mere end andres. Nullermænd eller ej, så har din kloge datter ret når hun citere damen fra Tv: Vi taler enormt meget, men det er kun de nærmeste der hører os snakke sammen. Sådan har jeg det nok også bedst.

    Blev da helt nostalgisk over at se det svenske køkken. Hyggeligt ser det ud. Lige til en omgang pandekager.

    God week-end til dig Kære Miri

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro dét køkken var hyggeligt og stort og fyldt med kærlighed og god mad :)
      Tak for at dele dine tanker omkring at snakke at tale.
      Og må din weekend blive som du drømmer om :)

      Slet
  4. I think you are one of the sweetest blog writers ever, dear :) xo

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Susi, det var meget pænt sagt- jeg bliver helt genert :)
      Rigtig mange tak og ha en dejlig weekend !

      Slet
  5. Det er så viktig med den gode samtalen. Den litt dype. -men av og til er det ok bare å skravle som vi sier i Norge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Skravle - :)
      Ja, hver ting til sin tid, som Kisser skriver her tidligere :)

      Slet
  6. Tror citatet stammer fra "Grevinde på tredje" og er dermed sagt af Erna Hamilton.

    Og kan godt stemme for udsagnet.

    Mvh

    Heidi

    SvarSlet
  7. Ja, det er nemlig fra Erna Hamilton :) - og sikke en festlig dame, hun var! Hihi... og hun havde mange sjove citater, bl.a. sagde hun også, hvis hun blev rigtig overrasket: 'jeg får børn, af forbavselse'!
    ;) - skønne programmer med hende - og skønt billede af dit køkken i Sverige, Miri!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hun lyder til at have været en festlig dame :)
      Det ar et dejligt sted, mit Sverige :)

      Slet
  8. Da jeg var yngre var jeg - også - et rigtig sludrechatol. Min mor sagde tit "Du snakker for meget, men siger for lidt." Dengang forstod jeg det ikke helt, men det er præcis essensen af dit indlæg.
    Og sikke et fantastisk køkken!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er der vist mange børn, der gør :)
      Det var et meget dejligt køkken, i et meget dejlig hus, i en meget dejlig skov og i et meget dejligt land :)

      Slet
  9. Jeg reflekterede faktisk over for nylig, hvorfor jeg ikke skriver så meget om "nullermænd", og det er ikke for at skjule dem, men fordi jeg ikke har behovet lige på dét forum. Tror jeg er bedre til det helt nære i den virkelige verden, men også fordi jeg lige præcis på min blog har valgt et andet fokus/emne. Hvor jeg netop ikke sidder og piller mig i navlen hele tiden.

    Det vigtige for mig er ikke altid hvad folk taler om, men at de er ægte frem for påtagede.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak for dine overvejelser- jeg bliver glad, når I gider at vende jeres tanker med mig.
      Fokus.At vælge sit fokus. Det møder jeg en del for tiden :)
      Jeg er vist bare en yderst ufokuseret person- måske jeg skulle lave en blog, hvor mit fokus lå på noget bestem, som en øvelse.. Men tak :)

      Slet
  10. Men sådan er vi jo forskellige. Fordi jeg er meget emnefokuseret/interesseret/nørdet behøver du jo ikke være det? Man kan jo også vende det om og sige at jeg har en brist når jeg hurtigt bliver træt af at høre om hvad folk har set i tv, hvor meget deres børnebørn er vokset og hvad aftensmaden byder på. Og jo, jeg kan godt lide mad! ;)

    Tro endelig ikke, at jeg er uden spøgelser, bare fordi de ikke figurerer i stor stil på min blog. Eller at jeg prøver at gøre mig bedre end jeg er, ER man bedre, hvis man ikke har nogen spøgelser og nullermænd? Nej, vel?

    Og SÅ fokuseret er jeg jo alligevel heller ikke - der er jo 1000 emner der interesserer mig. Jeg blogger jo fx. heller ikke om ridning... Det gør jeg måske en dag - eller måske noget om mine nullermænd - også dem under sofaen! (som i virkeligheden er rotter og kaniner en stor del af tiden)

    SvarSlet
    Svar
    1. ved nærmere eftertanke tror jeg at mine spøgelser er for langhårede til en håndarbejdsblog. Vågnede i morges af et mareridt som lige trak en masse dumme gamle ting med op til overfladen, som jeg nu kan bruge dagen på at tygge på i stedet for at være konstruktiv som jeg helst ville. Men jeg tror jeg skræmmer læserne væk, hvis jeg begynder på den slags, ;)

      Slet
    2. Mig ville du nu ikke skræmme væk :) Men jeg forstår godt hvad du mener. Jeg ligger heller ingen værdiladning i om en blog er bedre eller dårligere med eller uden nullermænd- men forskel er der og jeg tror jeg måske tænker over om min blog måske skulle være uden nullemænd...Men samtidig ved jeg jo at jeg ikke kan holde fokus væk fra nullemændene :)

      Slet
    3. Du skal være den du er og ikke prøve at være noget andet. Måske kommer der nullermænd på min blog ud over de små som af og til ligger mellem linjerne. Det du ser når jeg skriver der, er stadig den ægte mig, bare ikke den hele. Men samtidig er det jo alligevel den del af mig som har livslang erfaring/vane med at æde de sure ting selv og alene. For det er også sådan jeg er. Sådan er du ikke, og det er sikkert sundt.

      Slet
  11. Jeg har i øvrigt også gået med overvejelser hvorvidt man skulle have mere end 1 blog, dele det op i fx. håndarbejde, dyr, foto, nullermænd osv.

    Eller bare samle det hele under en hat og håbe på de emne-interesserede læsere gider hoppe rundt og vælge ud. Nogen gider kun læse om strik. Nogen kun om plantefarvning. Andre det hele, men helst kun hyggesnak. Hvis de hver især finder en masse som for dem er irrelevant, ender man måske med at sidde og snakke med sig selv?

    På den anden side virker det sådan lidt affekteret at sidde og vedligeholde 4 separate fora... Det er jo stadig bare mig under hver hat...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi, hvor minder dine overvejelser og tanker om mine :)
      Vi burde mødes og snakke dem igennem :)
      1000 tak for at dele- jeg nyder virkelig dine kommentarer !

      Slet
  12. Din blog sætter altid tanker i gang hos mig. Nogen gange med ord, nogen gange med bare et enkelt ord eller et billede. Det er "samtale" på blogniveau. Lige som jeg har lyst til. Det behøver ikke handle om atomhemmeligheden eller blotlægning af hele dit sind. Det synes jeg slet ikke blogland er egnet til. Men om der er nullermænd eller pæne blomster eller noget helt tredje......, det er kombinationen af ord, billeder, og det, det rammer i mig. Giver det mening?
    P.S. Jeg holder så meget af din blog.

    SvarSlet
  13. Mange mange tak Eva, for dine overvejelser. Jeg er glad for denne samtale, som giver rigtig god mening for mig. Mange tak :)

    SvarSlet