søndag den 10. marts 2013

at holde en hviledag

Sarah Ban Breathnach skriver i sin mageløse bog, Naturlig overflod, om at skabe sig en personlig sabbat.  At skabe sig en ugentlig dag, en dag kun skabt til  "andagt, hvile, fornyelse, foryngelse, at huske hvor meget du har at være taknemmelig over,og sige "tak"! " Hun mener, det kan gøres i en kirke, tempel, moske, synagoge eller på en spadser tur, i sengen med the og dejlige bøger , på museum, i køkkenet med et glas vin, mens du laver en skøn middag eller lignende. Det handler om at helligholde dagen at ære livet ved at gøre noget der gør een lykkelig.

Jeg kan virkelig bruge hendes ord. Ofte ødelægger jeg min Søndag ved at forberede mig mentalt og fysisk på den næste uge... Ved at ordne nogle hænge partier, lige gøre lidt rent, lige dit og lige dat... Glemmer at hellig holde denne dag... Gøre den til en helt særlig dag. Gøre den til en smuk og inderlig afrunding af en lang uge.
jeg vil smøre mig en mad, brygge lidt kaffe og sætte mig i min sofa og strikke perlestrik og lytte til vindens rasende tuden og nyde det er Søndag !

32 kommentarer:

  1. ...jeg vil følge dine ord og hellighold min søndag. Her bliver det med armchair gardening, ny bagte boller og et kig ned i frødåsen for at lure om nogle af sommerblomsterne bare snart må såes ;0)

    Rigtig dejlig søndag
    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Dét lyder som en ganske fortryllende måde at helligholde en meget blæsende iskold Søndag i Marts :) Nyd det !

      Slet
  2. Det tror jeg er en utroligt god ide for vores indre sundhed. Jeg venter med oprydningen til i morgen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikke sandt :) Jeg smed min to do liste ud og mærkede efter hvad jeg virkelig, sådan VIRKELIG havde lyst til og brug for, at bruge denne Søndag til :)

      Slet
    2. For mit vedkommende er det nemt, jeg lærte i går at man ikke skal gå en time i skoven i gummistøvler, når man har slappe ankler. Jeg må have haft flere sokker på de andre gange! Men te, strikning og klaptop i sofaen er jo heller ikke dårligt i det her vejr. Hm, og jeg troede ellers jeg skulle spinde, men det må jeg vist lige sætte på hold, det er den forkerte fod!

      Slet
    3. Øv, at du ikke kan spinde i dag ! Det er faktisk hårdt at gå i gummistøvler, der ikke sidder ordentlig på foden. Så stakkels dig. Nej, dette vejr er til indendørs hygge- jeg tvang mig selv ud at gå en tur, da min ryg har brug for en gåtur, men UF ! hvr er det et væmmeligt vejr !

      Slet
  3. Ønsker dig en skøn dag! Vi hviler & hviler da vi er syge, øv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :) Og øv ! sygdom er så anstrengende, så opslidende i en familie, hvor man bare smitter hinanden hele tiden...

      Slet
  4. Kloge ord og gode reflektioner fra dig. De gode pauser og hviledagene er guld værd. Også fordi ting og indtryk ligesom bundfælder sig og vi dermed kan høste lidt af alt det, der er blevet sået. Pauserne er uundværlige, reflektioner ligeså.

    Miri, ønsker dig god vind frem mod eksamen og pøj pøj. Skriver lige til dig på mail en af dagene.

    Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pause. Ja, det er jo "bare" det det skal være, en pause. Du er så god til at skære ind til benet :)

      Slet
  5. Hvor har du bare ret. Vi bør helligholde noget tid til at samle os igen. Samle vores sind og gøre os mentalt klar til en ny og måske krævende uge.

    Kære Miri, ønsker dig sådan en dag idag.

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Så fint sagt, at samle os... Ja, samle os og gøre os klar. Håber Søndagen er god ved dig :)

      Slet
  6. This is such a great idea! I think everyone needs a day off to recharge their energy!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også det. Og har egentlig altid troet på det, men ikke sat det i system..Det overvejer jeg nu :)

      Slet
  7. Fine tanker. Latskap kan noen ganger være ren og skjær klokskap!

    SvarSlet
    Svar
    1. De ord må jeg skrive ned ! tak for dem :)

      Slet
  8. Hej Miri
    uden at ha' læst dine fine ord inden - tror jeg nok min dag i dag har været hviledag ... :) kun lige kørt en hurtig tur med støvsugeren og ellers hygget :)
    været en tur på stranden men uh det var koldt ....
    Håber du har været god ved dig selv på denne kolde søndag :)
    din perlestrik ser så dejlig ud
    kram fra mig ♥

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor godt ! :)
      Ja, det er uhyggeligt koldt i dag !

      Slet
  9. Sarah Ban Breathnachs 'Naturlig overflod' er en kilde til evig inspiration også her ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig en af den slags bøger, der bare udvikler sig og udvikler sig og du bliver aldrig færdig med den.

      Slet
  10. Kære Miri
    Dejligt du husker på det med pauser og hvile.
    Jeg har så gode erfaringer med din visit at jeg gentog idag med enhelt ukendt kvinde med Parkinson.
    Tak for det det var dig der banede vejen <3
    kh Siffe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det godt at høre ! Hvor intet vover, intet vinder :)

      Slet
  11. Kære Miri!
    Godt du smed listen ud og tilbragte Miri-tid i sofaen. Jeg er sikke på det gjorde dig godt. Smukke farver på dit perlestrik.
    Knus til dig.

    SvarSlet
  12. Det er nogle kloge ord, som jeg også vil tage til mig. For det er godt nok sjældent, at jeg helliger mig tid til lige hvad jeg har lyst til. Synes altid der er et eller andet hængeparti alá rengøring, som er mere vigtigt, og intet kunne vel være mere forkert. Fremover tror jeg også min søndag skal være "hellig". Tak fordi du delte Sarahs kloge ord! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcist ! jeg bruger ofte Søndagen på "vigtige" hængepartier, istedet for at helligholde den. Dét vil jeg forsøge at ændre på , glad for at kunne inspirere også dig :)

      Slet
  13. Så fik jeg da lige gåsehud........Hvor er det smukt skrevet og så sandt. Det tager jeg med mig!
    Tak for det!

    SvarSlet
  14. Så fint, hoppas det blev en sådan härlig söndag! Stor varm kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det blev i hvert tilfælde en helt anderledes Søndag - tak :)

      Slet
  15. Perlestrik med sofa og kaffe lyder dejligt saliggørende :)

    SvarSlet