lørdag den 2. februar 2013

En slags kærlighed

Jeg holder meget af at bage.
Jeg bager rugbrød, knækbrød, hvedebrød, grovbrød, kager-  Ja, alt hvad bages kan.

(Må så lige fortælle, jeg jeg så sent som i går, har købt det mest usle toastbrød , fordi det er det min ÆldsteDatter ønsker at spise på sin fødselsdag, som er på Mandag.)

At samle mel, vand, salt og gær. At ælte. At vente. At forme. At vente. At bage og ikke mindst dufte og endelig spise. Dét kan jeg lide !
Det er en proces, der tager den tid, den nu engang skal tage.
 I dag blev hvedebollen og dem alle bagt. Med smør og marcipan og vanilje og kardemomme og andre gode sager. Blød, sød og vidunderlig velduftende.
Her i huset kendt som " mors allerbedste fastelavnsbolle".
Og den var sørme ekstra dejlig i år :)

29 kommentarer:

  1. Mums... Bagning er skønt. Det er så godt for krop og sjæl. Det er en proces, som man ikke kan skynde på. Det skal have tid og kærlighed.
    Din fastelavnsbolle ser umådelig lækker ud...

    SvarSlet
    Svar
    1. Du siger det, SÅ præcist og smukt- tak :)
      Jeg er helt enig :)
      Og den smagte altså også ret godt:) "Den", jeg må indrømme det blev ikke ved een... :)

      Slet
  2. At bage gør meget for sjælen.
    At ælte dej er (for mig) en god måde at afstresse på. Det kan æltes blidt, føle dejen, eller det kan ældtes godt, når lidt arrigskab skal ud.
    Duften af færdigt brød/kager pirre næsen og andre sanser. og så gør det helt sikkert også 100 andre godr ting for en.

    De lyder dejlige, de fastelavnsboller.
    Lige nu er jeg ved at bage 2 slags cookies og en gang burgerboller til aften.
    Og jeg glæder mig til at sætte tænderen i det hele :0)

    God lørdag søde Miri

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, man har det godt, når man står med hænderne begravet i dej :)
      Lyder godt med cookies og hjemmebagte bugerboller- I skal vi have rigtig hygge mad :)

      Slet
  3. Mums, hvor ser den fastelavnsbolle skøn ud. Så sidder man her med mundvand - på Fyn!
    Jeg er helt enig med dig i bagningens glæder - gærdeje har også ligesom deres eget liv - altid spændende hvad den vil!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man er aldrig helt sikker på hvad det bliver til :)

      Slet
  4. Ummm, det lyder lækkert, jeg får jo helt lyst til at bage ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vist heller ikke den værste lyst :)

      Slet
  5. Seriøst tarveligt billede....... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jaja, bare tramp rundt i det hos os der ikke har den slags hemmelige opskrifter. ;-Þ

      Slet
  6. Lækkert og så smuk den er på din tallerken :-)

    SvarSlet
  7. Uhm - mums
    Her ville jeg godt ha nydt eftermiddagskaffen :)
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville have været SÅ hyggeligt :)

      Slet
  8. Jeg må ha gang i fastelavnsbollebagningen, men lysten mangler, din ser lækker ud, kan godt forstå du ikke kunne nøjes med en ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så lad være og køb dig en lækker fastelavnsbolle i stedet for:)

      Slet
  9. Øøøj MUMS! Hvor der den bare Ordentlig Go' ud! Jeg eeelsker også at bage - hele processen :)
    Uuuuh hvis jeg får overskud i dag... Der er en rest marcipan i køleskabet...

    SvarSlet
  10. :) Du har vist rigeligt at se til :) Men de smager jo frygtelig godt :)

    SvarSlet
  11. Åh ja tålmodighed! Det ser godt ud. Jeg er faktisk lidt utålmodig, hvis jeg i forvejen tænker på processen, men hvis jeg først går i gang, er det jo næsten magisk! :)

    Din fastelavnsboller ser LÆKKER ud! Enjoy.

    Og god søndag. Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er et meget utålmodigt menneske !!
      Men lige omkring bagning, der kommer tålmodigenheden mig i møde :)
      Åh, Lene de smagte SÅ godt, så vi har spist dem alle !!!
      Ville ellers gerne have fejret Søndagen med endnu een :)

      Slet
  12. Jeg tog lige mig selv i at snuse ind....., for det ser ud til at dufte rigtig dejligt!

    Man kan godt filosofere over, hvordan man har fået børn, der elsker toastbrød, når man nu er så god til at bage og elsker det tilligemed...... Sådanne kender jeg nemlig også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, børn er mærkelige........... :)
      Skøre og dog så dejlige :)

      Slet
  13. Mmm, vad gott!
    Tycker också mycket om att baka, processen, och sedan doften.. Hemtrevligt så det förslår! :)

    SvarSlet
  14. They look so yummy :) I´d love to steal one off your plate ;)

    SvarSlet
  15. OMG den ser da også ganske særlig delikat ud... lige så mundvandet løber! mums.... og jeg er enig med dig i at købe toastbrød er ... sølle, men ikke desto mindre køber vi det også af og til her i huset og jeg bager alt hvad jeg kan selv. Har tænkt om jeg skulle brøve at bage hvedebrødet i en rugbrødsform såd et får toast-facon?? ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er altså skøre de yngre generationer :)
      Jeg ved man kan få forme til at bage toastbrød i- med låg og det hele, så brødet ikke for skorpe...

      Slet