torsdag den 28. februar 2013

En bog

Jeg har læst en bog. Det har jeg gjort før. Dette er en bog i selv-udviklings genren. Amerikansk.
Handler om en mand i 50erne, hvis liv ikke er i orden. Han er langt fra tilfreds og har svært ved at finde kræfter eller bare årsager til at fortsætte.
På en vandretur, får han pludselig det indfald, at han skal skrive takkekort. Ja, et håndskrevet kort til mennesker, der har bidraget til noget godt og positivt i hans liv.Faktisk beslutter han at skrive 365 kort i løbet af et år.
Faktisk en god ide.
Jeg har selv arbejdet en del med taknemmelighed. Skrevet taknemmelighedsdagbog- bare for at give et eksempel og jeg ved det virker.
Det der tiltaler mig ved John Kraliks projekt er, at han handler udadvendt. Han skriver sin taknemmelighed ned og sender den til de mennesker, der er årsagen til hans følelse. Han sætter taknemmeligheds ringe i gang. De mennesker, der modtager hans kort, bliver jo glade ! Og taknemmelige. Den følelse sætter nye taknemmeligheds ringe i gang.Vi ved jo alle, hvor glade vi bliver, hvis nogen siger noget pænt til os. Og vi bærer den overskudsfølelse, som glæden er, videre med os gennem dagen. Den smitter.
John Kralik - ja, taknemmeligheds projektet forvandlede hans liv. Bare så I ved det :)

28 kommentarer:

  1. Taknemmelighed kan ændre ens hverdag utroligt. Har også selv haft sådan en gratitude journal - taknemmelighedsdagbog! Ideen med at sende til folk er god for som du siger ved man selv hvad sådan en tilkendegivelse kan gøre ved en♥ Jeg prøver selv at glæde så mange som muligt hver dag det kan være fremmede eller familie. Det kan være alt fra at rose en ældre dames smukke læbestift og påklædning til at hjælpe nogen komme videre i en svær tid. Hvor bliver man selv rig af sådanne gerninger. Må et smut forbi boghandelen idag og se om de har John Krali's bog! Ha en dejlig dag♥

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det er smukt, at du er bevidst om, at glæde andre mennesker.
      Og spm du siger, alle får noget ud af det :)
      Ha en skøn dag og tak for dine ord :)

      Slet
  2. Hvor er det rigtigt du skriver;)
    En god indstilling at gå ind i en ny dag med, tak Miri.

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak :) Bogen er værd at læse :)

      Slet
  3. Jeg tror ikke jeg kender 365 mennesker, heller ikke hvis jeg tæller dem med, som jeg ikke er taknemmelig for ;-) men det er en god og kreativ ide at sprede de gode følelser på den måde, samtidig med at man helbreder sig selv! Det er som om glæden vokser, når man deler den. Ringe i vandet....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hø hø, nej heller ikke mig :) Men, han skriver til alle ! Du ved fyren, der dagligt lavede hans gode kaffe med et smil, fx. Mennesker, der gjorde en forskel i hans ungdom osv.
      Nemlig, lige det jeg ville sige- glæden vokser når vi deler den !
      Tak :)

      Slet
  4. Glæden vokser, når vi deler den....helt rigtigt, kan også mærkes, når man blogger :-) Tak fordi du huske rmig på det!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde du, det var mig en fornøjelse :)

      Slet
  5. Tak fordi du deler. Jeg er sikker på, at der er magi i taknemmelighed og jeg vil forsøge at gøre det endnu mere bevidst i mit liv. Være taknemmelig. Især på tunge dage! :)

    God fredag, kære Miri. Klem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis taknemmelighed er faktisk en af de områder, hvor jeg personligt har kunne mærke at det virkelig batter at øge fokus :) Fredag...Det heldigvis kun Torsdag, søde Lene:)

      Slet
  6. Hvor er det dog en fantastisk ide sådan at sende takkehilsner. Den bog kommer straks på min ønskeseddel :-)

    Tak for at dele tippet og dine tanker <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Synes nemlig også om hans projekt- især fordybelsen, langsomheden ved at skrive dem i hånden.
      :)

      Slet
    2. Ja, det gør det ekstra godt, at han skriver dem i hånden. En håndskrevet hilsen er nu altså engang mere personlig end en mail og sms.

      Slet
    3. Ja, der er noget helt særligt ved at modtage en håndskreven hilsen:)

      Slet
  7. Vilken grej! Och så mycket man har att vara tacksam för som man bara tar för givet!
    Tack för att du skrev det här inlägget och tack, Miri, för att du är du! Du förgyller mina dagar!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød- tak for dine ord, de gjorde mig rigtig glad :)

      Slet
  8. Det er en rigtig god idé, jeg vil da overveje, om jeg skal gøre noget lignende

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg fik også en lyst til det, men det er et omfattende arbejde, kræver overskud...Og dog, det vil give overskud, når du først er i gang :)

      Slet
  9. Wow. Fantastisk't. 365 mennesker... en vidunderlig ide, ...også måske bare i tanken, at se tilbage på, hvem man gerne ville takke og hvordan man ville skrive.Og hvem man har i sit liv lige nu og her.

    Du ville helt sikkert få et takkebrev fra mig!! :-) :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød ! :)
      Jeg tænker jo dagligt på dig, fordi jeg har det billede du malede til mig, hængende lige overfor, hvor jeg sidder ved mit spisebord :)

      Slet
  10. Jaa, vad underbart!!! förstår hur det förändrar allas liv till det bättre, de där ringarna jag också påmminer mig om alltsomoftast! mer sådana böcker. jag har råkat på så ledsamma böcker på sistone. den sista jag läste blev jag så ledsen av att jag var tvungen sluta läsa. ska läsa mer sådana böcker som din istället..

    kramar en lördag, Lycke

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære søde Lycke; Bøger er som stemninger..Nogen gang har vi brug for positive bøger, andre gange bøger, der lærer os noget og engang i mellem vil vi bare gerne underholdes. Og tak :)

      Slet
  11. Hvor er det smukt at læse, Miri! I det hele taget er det at SE andre mennesker vigtigt ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, virkelig SE at andet menneske... En øvelse !

      Slet
  12. Hvis man tog sig sammen og gik i gang, ville det snart opveje alle de julekort der aldrig blev skrevet og sendt. (Når jeg skriver 'man', mener jeg 'jeg') Ideen er langt mere end en tanke værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig- ideen er slet ikke så tosset :)

      Slet
  13. hej där! hoppas allting väl. här har kommit mycket snö. kramar till dig..

    ~Lycke

    SvarSlet
    Svar
    1. Sne...Her er kulden også på vej tilbage... Men vi havde en rigtig fin vår dag igår :)
      Jeg har været så presset, at jeg intet overskud har haft- tak for din omsorg :)

      Slet