lørdag den 26. januar 2013

Fire uger i Januar

Kreativitet.
Jeg besluttede mig for at prøve på at komme ind i et flow af kreativitet, ved at give mig selv en bunden opgave. Èn collage, hver eneste dag hele 2013.
Jeg har fortalt om det før, i dette indlæg.
 Lige om lidt, er der gået 4 uger. 28 små collager i Januar. Pæn lille bunke.
 Det har været en opgave, der har bragt mig en stille glæde, oplevelsen af at fortabe mig og glemme tid og sted. Bare være tilstede, dér med papir, lim og saks.
Men det har også givet mig en let følelse af stress..Noget, der skulle være opfyldt, vinget af på to do listen..
Jeg har et had kærligheds forhold til to do lister.
Tror ikke jeg kan leve foruden og er dog begyndt at overveje, om jeg ikke ville leve bedre uden.
Collage projektet. At have en fast aftale med mig selv og min kreativitet. For at finde ind til mit kreative flow igen. Strålende ide. Men måske ikke lige nu, på dette tidspunkt i mit liv. Eller på den måde..
Efter mange overvejelser, afslutter jeg mit 365 collager projekt.
Det har været en gave til mig selv og den takker jeg for og lægger den så til side. For nu. Man ved jo aldrig...

27 kommentarer:

  1. Sikken en stædighed!Jeg beundrer dig for din viljestyrke.
    Jeg ville for længst have hoppet fra.
    Måske kunne du lave collager, en om ugen.

    God weekend Miri ☺

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Det har heldigvis mest været en dejlig udfordring:)

      Slet
  2. Hvis det giver stress, er det ikke godt.
    Godt er det at lytte til dig selv.

    Måske du en dag kan bruge dine erfaringer fra projektet til noget andet. Måske du fra tid til anden kan tage udfordringen op og glemme dig selv for er øjeblik :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, er nok inde i en periode, hvor jeg meget nemt får følelsen af stress..
      Men spildte 4 uger har det på ingen måde været:)

      Slet
  3. Jeg tror man skal lave kreativiteten flyde frit - altså lade lysten styre. Og 28 collager lyder af ret meget, det kunne jeg ikke gøre.

    Kh Bodil

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg oplever nogen gange at jeg må have et lille spark for at komme igang. Men det idelle ville da helt bestemt være, at jeg bare ikke kunne lade være :)

      Slet
  4. Den kan jo vende tilbage lidt tid af gangen. Der er jo ingen som siger at det skal være sådan. Din kreativitet har jo også været udfordret på en måde den skulle forholde sig til. I januar har vi altså heller ikke lange dage med lys, tvært imod, kl. 17 er der tusmørke og så går vi mennesker vist i hi :D
    Til efteråret kommer der måske en tid igen hvor du er klar til at lave små collager, hvem ved? Det er jo lysten der driver værket og ikke værket der bestemmer, vel ?

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvem ved hvad tiden vil bringe :)
      Tak for dine ord :)

      Slet
  5. Hold da op hvor har du været flittig! Sjov idé og meget ambitiøst.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har nemlig også været sjovt !
      Ellers var jeg jo heller ikke forsat i 4 uger :)

      Slet
  6. Kære Miri!
    Man har en beslutning til man tager en ny :-) Det er helt tilladt.

    SvarSlet
  7. En sjov opgave, jeg er vild med det. Dog ville jeg ikke kunne gøre det dagligt.
    Krydser fingre for du kan gennemføre, og finde roen, glæden og inspirationen.
    Det er jo lidt som en dagbog for dig, din mentale tilstand vil komme til udtryk Ønsker dig masser af lykke til, med dit projekt ;-)

    SvarSlet
  8. Alt hvad du skriver er så sandt sa sandt og det var bla det er håbede at opnå. Men har besluttet at stoppe pga af følelsen af stress..
    Men tak for dine ord :)

    SvarSlet
  9. Det er derfor jeg ikke har kastet mig ud i "1 om dagen" udfordringer. Selv min blog kan give mig stress, hvis jeg tænker at jeg skal skrive mindst 3 indlæg om ugen med et specifikt indhold. Jeg ved det ikke endnu på den lang bane, men jeg tror at hvis man én gang har været seriøst stressramt, så sidder den respons et sted indlært i kroppen og dukker hurtigere frem, man er blevet lige en tand mere sart i nervesystemet. Så det er ren overlevelse at lytte til de signaler som kommer!

    Det er nok en bedre deal at lave med dig selv at "jeg får lov at lave kreative ting hver gang jeg har lyst til det, også selvom der er sure pligter der kalder". Jo mere kreativt man laver, desto flere ideer kommer der, men har man ingen, kan man ikke fremtvinge dem, så er det bedre at lave noget andet i mellemtiden. Når jeg har en nedtur, så skynder jeg mig at få ordnet vasketøj eller gøre rent, så jeg er klar og fri for pligter og bordet ryddet når trangen til farver igen falder over mig.

    Måske weekenden er bedre for dig, noget at nørkle med om søndagen inden det går løs igen, eller geare ned med fredag aften, hvad der nu passer dig bedst.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak fordi du giver dig tid til at skrive disse ord til mig! Jeg har slugt dem , mens jeg nikkede genkendende....
      Tak :)

      Slet
  10. Kære Miri
    Super flot at du har holdt ved i 4 uger :)
    Jeg har jo været heldig at blive begavet med en meget meget smuk collage fra din hånd
    - den emmer af at al din sjæl og tanke har været med ... Og jeg nyder den hver dag :)
    Kæmpe søndags kram til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. :)

      God Søndag også til dig og dine :)

      Slet
  11. Tror på at kreativiteten udfolder sig meget mere, når man kommer ind i et flow. Forstår også at sådan et flow er enormt svært at komme ind i, når man samtidig skal passe et fuldtidsjob og en husholdning ved siden af. Så jeg har stor respekt for dine beslutninger, og synes du er klog og tør udfordre dig selv. knus

    SvarSlet
  12. Forstår din tankegang....... kreativiteten kommer til dig, når du er klar..... det tror jeg på!

    Rigtig god søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber, den vil vælte mig omkuld, lige pludselig :)
      Tak og i lige måde:)

      Slet
  13. Jeg tror, at din collage projekt har været mental hygiejne for dig, Miri, og at du slap det, da du var parat. Sejt!

    SvarSlet
  14. Årh, du er jo kanon sej og god til at være lige DIG, søde Miri. Det sejeste er ikke at lave noget bestemt hver eneste dag et helt år - nixen, det sejeste er, at du lyttede, mærkede efter og TURDE/GAV DIG SELV LOV til at slippe af med aftalen igen! Dejligt! Og lige som det altid bør være; at du lytter indad, giver lods for fornemmelsen og lader den umiddelbare lyst komme til at fylde allermest, også når den lyst går imod din oprindelige selvbestaltede aftale.
    For mig er det samme slags lyst der får plads når jeg laver lister. Jeg rammes ikke at dårlig samvittighed over ikke at nå bunden af en liste - den var jo lavet i nuet, mens jeg havde noget specifikt igang, havde for mange tanker i hovedet osv. - men nu når jeg står midt i dette øjeblik, så kan det være andet der fylder mest og skal have den tid og plads som egentlig var tiltænkt et punkt på to do listen! Sådan er livet, sådan er det at være i live og omgive sig med alskens liv - jeg må bøje mig for dette livs livlighed og det smukkeste vi så kan gøre - og som jeg synes du viste ved at stoppe op og skrinlægge din 365 aftale - er at vise at vi gerne vil være med i dette foranderlige liv og at vi magter det - med krumspring, glæde og tårer af og til. for se; dét er selve livet, ikke?

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhr, hvor er du bare en svedske :)Du kan jo formulere det, så jeg ranker og ryggen og bliver, om ikke stolt, så lidt glad for mig selv:)
      Tak.
      Dine overvejelser omkring to do lister, dem tager jeg til mig. De giver mig et helt nyt syn på mit liste skriveri- en helt ny måde at anskue det på. Du sparker lidt til mig- på den allermest vidunderlige måde- og det er jeg dig så taknemmelig for.
      Jeg sender dig lige en håndfuld kærlige tanker og varme knus :)

      Slet
    2. tak - dem havde jeg bare lige præcis brug for i dag, Miri - de varmer!

      Slet