tirsdag den 8. januar 2013

Bøger

Jeg holder meget af bøger. Bøger af papir. Bøger, jeg kan slæbe hjem i store stakke fra biblioteket.
Lige nu ligger der en god lille stak og tilbyder mig oplevelser og ny viden.
Jeg er følsom over for stemninger. For andre menneskeres energier. hvilket jo i og for sig er en god kvalitet at besidde. Men, det kan også være en belastning. Jeg håber at denne bog kan gøre mig lidt klogere på, hvordan jeg kan passe bedre på mig selv, så er ikke bliver drænet for energi, når jeg er sammen med energi sugende mennesker. 
 Jeg er et følsom kvinde, der bliver påvirke
 Strid. Kendte ham mest som avistegner. Men har opdaget at han skriver børnebøger. Og hvilken skøn bog!
 En frygtelig blæst, blæser Madsens hus op på en ensom bjergtop. Landsbyen arrangerer en torvbane, så Madsen kan få bragt alt det de mener han ikke kan klare sig foruden. Skønne tegninger og herlige ord.
 Klogere på sindet. Mit og andres. Tror ikke jeg er særlig sensitiv, men meget kan genkendes og viden er en rigdom.
 En, for mig, ny bog af forfatteren, jeg både synes skriver vidunderlige bøger og vildt underlige bøger. Er spændt på denne, som jeg ikke har hørt om.
Mine læse bunker indeholder altid en krimi eller flere. Tænk, jeg har aldrig fået læst denne serie, der foregår i Stockholm. 4 svenske krimier ligger der og venter på mig, hvilken fryd og glæde.
Bøger. Jeg elsker bøger.Og er så taknemmelig for at der findes biblioteker, der gør at jeg kan svælge i bøger ganske gratis.

32 kommentarer:

  1. Tak for dejlig inspiration - jeg har netop vendt sidste blad i min biblioteksbog, Folletts Verdens vinter, og har ikke flere liggende :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak - det er skønt at kunne inspirere hinanden :)

      Slet
  2. Bøger er også gode at elske, de giver mere end de tager. Energi kan samles og ledes i en bestemt retning. Det er op til en selv at blive ved eller stoppe, så ja, jeg elsker også bøger.

    God tirsdag til dig kære Miri

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. De tager tid, men tiden er givet godt ud :)
      Håber du får en rigtig dejlig aften .

      Slet
  3. Bøger er skønne at fordybe sig i og forsvinde i, og de rummer oplevelser og viden som jeg ikke ville være foruden. Tak fordi du deler dine bøger og inspirerer, for biblioteker er godt nok skønne, men hvor er det svært at vælge, når der står tusindevis af bøger foran en :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt, du kunne bruge indlægget til noget - jeg samler bog titler, jeg gerne vil læse, skriver dem op og har altid en god liste :)

      Slet
  4. De der svenske krimier har jeg læst - alle af ham, rigtig gode. Og så er jeg næsten færdig med Coe...´s The Winner Stands Alone, ved ikke lige, hvad den hedder på dansk - men ja den er osse til den sære side, men go.
    Så har jeg en "Der står Ækvator på Stenen" - af en dansk officersfrue i Belgisk Congo 1920-23 - den tror jeg er interessant og oplysende.

    SvarSlet
    Svar
    1. En spændende stak, du er i gang med :)
      Tænk, hvor meget vi bare får - om lidt ved du noget om Belgisk Congo i start tyverne :)

      Slet
  5. Bøger er skønne. Jeg tror kun jeg har læst den ene af de svenske krimier, men den var god og en dag husker jeg vel resten :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør heller ikke noget at have noget til gode :)

      Slet
  6. Hov der var lige nogle gode bog tips - TAK! Jeg er nemlig muligvis en af de sensitive har jeg indset....;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt du kunne bruge noget herfra. Jeg har fået anbefalet Elaine N. Arons s bog, af een der selv er yderst sensitiv. Den anden faldt jeg bare over og tænkte at jo flere jo bedre:)

      Slet
  7. Når jeg læser dine ord mærker jeg suget efter at læse igen. Ellers har jeg vænnet mig til ikke mere at kunne læse, eller snarere fastholde koncentrationen og np til at forstå hvad der står... Der er fordele - jeg kan læse krimier flere gange da jeg ikke kan huske ;-) ... og ulemper - fornemmelsen af at flytte ind og bo i bogen får jeg ikke mere ...
    Gudskelov for lydbøger --- i perioder er de fast på afspilleren ... udbudet er bare stadig snævert så jeg holder mig til krimierne... og de udkommer ofte samtidig med paperbacks

    God nydning

    SvarSlet
    Svar
    1. Da jeg havde det alleværst kunne jeg kun læse krimier. Og nu kan jeg læse dem igen, for der var så meget jeg ikke fangede den gang... Ja, det gælder om at finde det positive:)
      Hurra for lydbøger- de hjælper rigtig mange mennesker, der af forskellige årsager ikke kan læse, eller har svært ved det. Gennem dem, får de stadig de gode historier :)

      Slet
  8. Sikke dejlige bøger! Jeg elsker simpelthen også det der med at komme hjem fra biblioteket med en kæmpestak bøger. Denne glæde ved alle de eventyr der ligger og venter i hver eneste bog :-)
    Det er skønne bøger du har lånt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg føler mig SÅ rig, når jeg sidder der ved mit bord og hiver den ene oplevelse op efter den anden :)

      Slet
  9. J adet danske biblioteks system er fantastisk. Savner det rigtig rigtig meget!!! Bibliotekerne er også ok hernede men ikke som i Danmark. Er også utrolig følsom puha. Og det er svært at passe på sig selv. Er tit utrolig misundelig på dem der bare kan lade det hele gå hen over hovedet på dem. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker biblioteker. Når jeg har været rundt i landet, synes jeg altid det er spændende at besøge et "nyt" bibliotek.
      Er bibliotekerne egentlig gratis i hele verden ? Altså er det gratis at låne bøgerne.. Det er også det jeg er vild med, at alle har mulighed for at låne bøgerne, for det er gratis.
      Det er nemlig en til tider hård opgave at passe på sig selv og jeg vil gerne blive bedre til det.

      Slet
  10. Bøger er godt - lige nu, får jeg dog næsten udelukkende læst faglitteratur - om kost, ernæring og sundhed - bliver færdig med uddannelsen til juni :). De skønliterære får jeg læst højt, når jeg kører til og fra arbejde - lige nu er det Lykkeper af Henrik Pontoppidan - gammelt og godt :)-og lånt på biblioteket via pcen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det skønt, at du kan bruge bilturen til at få fortalt gode historier :)
      Bare jeg var så flittig som dig og læste de bøger, der hører til min uddannelse......

      Slet
  11. Jeg holder også meget af bøger, men har desværre ikke så meget tid til at læse i øjeblikket ;-)
    Jakob Martin Strid skriver fantastiske børnebøger og får du lyst til, at læse flere kan "Lille Frø" også anbefales. En af favoritterne herhjemme ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg kan forestille mig, at det kan være svært at skabe tid til at fordybe sig i læsning. Men heller lidt end intet :)
      Tak- har faktisk hørt om Lille Frø, men vidste ikke det var ham. Dem må jeg lige kigge i :)

      Slet
  12. Tak for inspiration til nye bøger ! Og ja hvor er det skønt med biblioteker

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt, du blev inspireret :)
      Ja, at fylde et hus med bøger og musik og indbyde mennesker til at låne :)

      Slet
  13. Svar
    1. Kære Miri, min nabo som er bibliotekar, har denne hjemmeside bogrummet.dk. Kender du mon den? Der er masser af anbefalinger at fordybe sig i og de mangler altid anmeldere, hvis det var noget...:) Og hvis du er på det dersens nymodens Facebook, så kan man også blive fan af dem lige her http://www.facebook.com/?ref=logo#!/bogrummet?fref=ts de har fine konkurrencer og den slags. Det var bare lige dagens reklameindslag fra det Østjyske. Ha en dejlig dag, knus Anja

      Slet
    2. Nej, den kendte jeg ikke- tak for det :)
      Jeg er bare ikke på facebook.....
      Håber alt er vel i det Østjydske :)

      Slet
  14. Orloff, Aron og Møberg - også en del af mit repertoire. Hvis du læser på engelsk, har jeg lige afleveret "Quiet. The power of introverts in a world that can't stop talking" af Susan Caine. Hendes TED talk er også god!

    Jeg kunne en periode også kun læse romaner, til gengæld var de ofte det eneste der fik mig gennem dagen. Krimier orker jeg dog ikke, især de moderne giver nogen helt forkerte billeder i min hjerne...

    SvarSlet
    Svar
    1. Kender faktisk godt følelsen af at bøger danner billeder. Og nogengange er de ikke rare...Nogengange må jeg opgive en krimi fordi den er for ond..
      Jeg læser sjældent engelsk...Hvilket jeg faktisk går og skælder mig selv ud for. Jeg kan mærke hvor elendig jeg er blevet til engelsk fordi jeg ikke bruger det.
      Men tak :)

      Slet
  15. Elaine Arons bog har ændret mit liv radikalt. Just saying :-)

    Selvom man ikke selv er særlig sensitiv, tror jeg man kan lære meget fra den om at vende ens sårbarheder til en styrke.

    Tak for støtten til de mindre sjove følelser hos mig for nyligt, i øvrigt!

    KH
    tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for at dele den oplysning - er det ikke vidunderligt at bøger har den evne !
      At en bog kan være en katalysator for forandringer.
      Sårbar er en styrke- det prøver jeg at lære mig selv :)
      Tak for dine ord.

      Slet