lørdag den 15. december 2012

Vemod

Jeg elsker virkelig December.
Lysene, pynten, duftene, gaverne, smagene .
Jeg blev døbt  som voksen, og efter den markering, blev mine følelser for julen dybere.
Nu er jeg ikke troende kristen mere, så jeg forbinder mig mere "overfladisk" med julen igen.
Engang havde jeg en stor familie og der var julen anderledes end nu.
Ikke bedre, bare anderledes.
Traditioner ændres, heldigvis, og livet forandres og udvikles.
Jeg mistede mine forældre for 13 og 10 år siden. De døde begge af kræft. Og jeg savner dem.
Jeg savner dem også i December. For de elskede også julen og vi delte den glæde.
Og nu er jeg blevet så voksen ,at jeg kan omfavne min sorg og bære den med mig i December- hånd i hånd med glæden.
Jeg giver mig selv lov til at føle sorgen, giver mig mig selv lov til at mærke en tone af vemod, midt i juleglæden.
Og det er faktisk helt i orden.

Nu vil jeg puste lysene ud, kigge til min febervarme ÆldsteDatter, pakker mig ind i varmt tøj og drage mod byen, hvor jeg skal møde en sød sød blogveninde. Vi skal købe garn og drikke kaffe. I december :)

16 kommentarer:

  1. Sorgen og gleden vandrer ofte hånd i hånd. Klem.

    SvarSlet
  2. Igen så smukke ord fra dig.

    Jeg elsker også december med sorger og glæder og lys og dufte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :)
      December er en sanselig måned :)

      Slet
  3. Juletiden hører til de kære, også dem vi har mistet. Du skriver så smukt, og jeg mærker også et savn, og får tårer i øjnene. Og den følelse er helt rigtig, her i december. knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, tror du ikke det er helt i orden, at mærke det sagn i denne måned !?
      Knus :)

      Slet
  4. Sådan er december også for mig - en blanding af glæde og vemod. Rigtig god tur til byen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det er jo egentlig ganske fint, at de følelser optræder på een og sammen gang.
      Tak, søde Gitte:)

      Slet
  5. Juletiden er en masse følelser og minder der blandes sammen. Det er kun sundt at savne, er jeg sikker på.

    God tur i byen og må du have nogle hyggelige timer sammen med blog vennen.

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Om ikke sundt, så et Livsvilkår :)
      Og tak, vi havde nogle kønne timer sammen, hvilket er mig en kilde til taknemmelighed.

      Slet
  6. "Ind under jul, hvor er det trist,
    snefog og kulde og korte dage,
    sindet bøjer sig ned til sidst,
    véd ikke, hvor det skal modet tage.
    Mindre og mindre af dag det lyser,
    hjertet i kulde og mishåb gyser,
    kommer ej jul?"
    Som barn hadede jeg virkelig denne julesalme - nu giver den mening for mig.
    Julen kommer midt i den mørkeste tid - derfor bliver det jo netop så kontrastfyldt.
    Lys og mørke brydes.........yin og yang

    SvarSlet
    Svar
    1. Som barn er den godt nok også trist ! Det er den stadig, men nu kan vi forstå..
      Men du har ret- December er kontraternes tid.
      tak for dine ord :)

      Slet
  7. Så vackert du beskriver hur lyckan och sorgen går hand i hand. Och visst behöver inte annorlunda vara bättre eller sämre utan kan vara just bra annorlunda. Vad härligt med väninna, garn och kaffe! Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. I dag har været en dag, hvor sneen smeltede, hvor tanker og følelser blev tyste og lidt sørgmodige..Og det skal der være plads til i mit liv !
      Og i min December !
      Tak :)

      Slet
  8. Kan godt forstå at juleglæden må være blandet sammen med vedmod♥ Men godt at du husker dine forældres glæde ved julen♥ God tur med blogveninden! Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. December er virkelig følelsernes måned kan jeg mærke !
      Og jeg husker, heldigvis mine forældre på både godt og ondt:)

      Slet