mandag den 17. december 2012

Lys i mørket

"Man bliver ikke oplyst ved at forestille sig lysende figurer, men ved at gøre sig mørket bevidst".
                                   - Carl Jung -

" Hvis Jung har ret, er paradiset måske ikke andet end at se lyset dukke frem i mørket. Måske består vågenhed i at være opmærksom på det aktuelle øjeblik i livet, som vi så ofte tager for givet, det øjeblik, der - ligesom undfangelse, ligesom frø, der sprækker og åbner sig - foregår, også mens du læser dette.
Men ligesom billygter bliver gromede af at køre igennem al slags vejr, bliver den gave, hvorigennem vi opfatter verden, sløret af erfaringen, og vores evne til at se bliver mindre, indtil vi renser gaven. Det er en livslang proces, en der aldrig får ende, men hele tiden begynder."
                                    - Mark Nepo ; " Øjnene op for livet " -

17 kommentarer:

  1. Av, det var kloge ord, men ja når jeg tænker efter, ser jeg nok efterhånden det jeg vil eller forventer at se, fordi erfaringens låg er der og siger: Det har jeg jo set før, videre næste. Jeg glemmer at undres over livets små gaver. Barnet indeni mig må findes frem, så også jeg kan genopdage glæden ved livet og synet igen.

    Glædelig 17. dec. ønsker jeg dig. Må din mandag blive fuld af undrende lys.

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror, vi er mange som du, og derfor siger de ord mig rigtig meget.
      Tak søde Lis, for at dele dine overvejelser her:)
      Og jeg håber DU vil se noget på nyt :)

      Slet
  2. Smukt er dit lys i mørket
    Og i dag er der virkelig brug for det ....
    Så kloge ord - jeg vil forsøge at huske :)
    Kæmpe mandag kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er virkelig brug for det i dag !
      sikke en grå dag!
      Har heldigvis fået lidt tidligere fri, så nu kan jeg få overstået løbeturen,men der er en anelse lys. En anelse- for sørme om det ikke også regner !

      Slet
  3. Gode reflekterende ord på en mandag. Og du, jeg tror at Jung har ret! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg måtte simpelthen finde et lys citat i dag !
      Og den bog har heldigvis en del :)
      ja, jeg tror du har ret i at Jung har ret :)

      Slet
  4. Dejlige lysende ord - på en kedelig mandag.
    Kram Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. De gav mig i hvert tilfælde et blidt skub ud på cyklen imorges .)

      Slet
  5. Jeg kom lige til at tænke på Grundtvigs digt "Lyset og livet er tvillinger bolde"

    Lyset og Livet, som de er tilskue,
    Mødes hver Morgen, naar Solen opstår,
    Yndigst, naar høit under Himmelens Bue
    Lærken sig svinger og Trillerne slaaer;
    Rigtig herneden, som Glandsen og Varmen,
    Mødes de dog kun i Menneske-Barmen,
    Og paa de glødende Tunger i Mund!

    Det er langt og lidt gammeldags, men tanken om lyst og livet som tvillinger er da skøn.
    God gråvejrs-aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den mand kunne digte !
      Tak for at skrive det, jeg synes det er skønt :)

      Slet
  6. klokt om livet och idag: jag fördjupar mig bara för mycket...alltid att de änåd är goda mot oss..om vi ändå hade tid..

    kramar mot jul, Lycke

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen gør du nu også det? er det for meget ? For du lever og du handler på dine følelser.
      Tak og knus til dig, du smukke langt mod nord :)

      Slet
  7. Dejligt billede, Miri - der er mange guldkorn at finde i bøger :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, kære Gitte. Jeg kan slet ikke forestille mig et liv uden bøger :)

      Slet
  8. Hvor ser det lys dog hyggeligt ud, så fin en krans.

    Du forstår virkelig at hygge.

    Knus Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :)
      Og ja, jeg ejer en yderst veludviklet evne til at hygge :)

      Slet
  9. Det var godt nok kloge ord!! Tak for dem

    SvarSlet