lørdag den 29. december 2012

Fuldmåne

Jeg er ingen heks. Jeg er ikke varulv eller vampyr. Jeg har ingen varmblodig elsker. Så nattens fuldmåne var på en måde spildt på mig. Al den energi, der bare blev brugt til at ligge og vende og dreje mig, mens timerne langsomt forsvandt. Og dog...
Fuldmåne nætter kan bruges til at læse bøger i.
Disse 2 er gode bud- gode bøger. Godt skrevet, gode vedrørende historier, om såkaldt almindelige mennesker.
Per Petterson ejer evnen til at erindre, hvordan det føles at være barn og han formidler det så jeg som læser, pludselig husker.
Rachel Joyce er et helt nyt bekendtskab. Bogen er ny, jeg ved ikke om hun har skrevet flere, men det er der jo råd for, det er bare at undersøge det.
Men hendes udviklingsroman- denne skønne historie om pensionisten Herold, der pludselig, helt uden egentlig at have taget en bevidst beslutning om det, har begivet sig til fods gennem et stykke af England- den har gjort stort indtryk på mig. Hvordan Harold, i tak med kilometrene tilbagelægges, skræller det ene lag efter det andet, af sig selv. Hvordan han bliver et nøgent menneske i ordets bedste betydning. Han gror, han udvikles, han kommer ind til sig selv.Ved at forenkle livet, vokser hans følelse af rigdom. Og sorg. Og håb.Kærlighed.

Ok. Fuldmåne natten var ikke helt spildt :)

14 kommentarer:

  1. Fuldmåne ! hvis jeg bare var forberedt som dig :-)Bogen om Harold frister mig, alt for længe siden jeg har været fordybet i en bog.
    Ønsker dig en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes du skal tage dig tid til at fordybe dig i en god bog :)

      Slet
  2. Den boken om Harold frister meg også. Og mon tro om du ikke tross alt har litt hekseblod i deg, av den gode sorten. Det tror jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var en gang en klog og viis kvinde, der mente at kunne se det i mig.
      Jeg kan kun anbefale den bog:)

      Slet
  3. Har det været fuldmåne! Måske derfor jeg vendte og drejede mig natten lang, og blev irriteret på hund og mand på skift :) Lyder som nogle gode bøger, der må kigges nærmere på en gang. knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps ! der er ofte en forklaring :)

      Slet
  4. Kære Miri
    Ja sikke en måne og et lys ....
    For første gang længe har jeg sovet tungt - hele natten
    Vågnede endda med månen lysende ind ad vinduet...
    Godt du var forberedt ....
    Sender dig en stor lørdagskrammer .....

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor herligt at du har sovet SÅ godt, selv om fuldmånens energi bragede ned :)

      Slet
  5. Visst är det speciellt med fullmånen! Kram!

    SvarSlet
  6. Her i huset sover mand og søn heller ikke når der er fuldmåne. Svigermor, svigerinde (min mands søster) og nogle brødre sover heller ikke, så føler med dig. Godt du så nåede at blive klogere på hvad man kan opnå ved at flytte sig igennem den del af sit hjemland. Tankevækkende, synes jeg.

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogle menneskser er mere følsomme for månens energi. Det er ikke altid jeg reagerer på den ved ikke at kunne sove. Bogen er god !

      Slet
  7. Per Petterson har kommet med ny bok i år. Den kommer snart i min postkasse fra en lesesirkelvenninne. Jeg gleder meg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Han er et nyt bekendskab for mig, har bare læst denne og den med at fange heste.
      men jeg er SÅ betaget af hans sprog !
      Kan godt forstå du glæder dig :)

      Slet