lørdag den 6. oktober 2012

Madplan.....

Jeg synes ideen, formålet med en madplan er genial.
Du sætter dig ned og planlægger, hvad du skal have at spise hele ugen.
Det gør det enkelt at handle ind, du kan tage højde for eventuelle rester, du kan planlægge udfra hvad du har og hvad der er på tilbud, når du kommer træt hjem, ved du hvad du skal tilberede.
Og der er sikker mange flere gode ting at sige om madplaner.

Jeg kan bare ikke finde ud af at følge dem !

Jeg laver mad efter, hvad jeg lige nu og her, har lyst til at spise.
Jeg laver mad efter, hvad jeg har i mine skabe.Og på Altanen.
Og efter sæson, for det jeg køber til mine skabe, er de råvarer, der er rigelig af i butikkerne, dem der er danske, dem der mere eller mindre billige..
Fredag lå der en pakke ravioli med Karl Johan svampe i mit køleskab. Chili, hvidløg, rødløg, grønkål, timian (fra Altanen) og hokkaido græskar. Hvidvin og parmesan. Sort peber.
Smagte faktisk ret så dejligt. Efterårsmad. af den behagelige slags.

19 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig over din manglende madplan, jeg kan helle ikke. Men dit ser så lækkert ud. God dag. Og Ryggen?

    SvarSlet
  2. Kære Sidse, herlig- så er vi to og dermed ikke alene :)
    Ryggen :(
    Ville nu gerne have siddet og drukket min morgenkaffe i dit selskab:)

    SvarSlet
  3. Jeg forsøger mig også ofte med madplan - og nogle gange går det godt. Andre gange mindre godt. Men bare det at have tænkt over ugens mad, synes jeg hjælper på planlægningen. Der skal jo også være plads til spontanitet.
    Og mums - hokaido. Det er en af mine favoritter, og jeg bruger dem så ofte jeg kan for øjeblikket. Har et par stykker liggende i køkkenet. Det gør mig glad at kigge på dem :-)
    Nyd din weekend.

    SvarSlet
  4. Kære Dorthe; tror du har ret, at vi lige bruger lidt energi til at tænke over ugens mad- måske dér ligger lidt planlægning :)
    Hokadio er så smuk !
    Nyd og glæd dig :)

    SvarSlet
  5. Kære Dorthe; tror du har ret, at vi lige bruger lidt energi til at tænke over ugens mad- måske dér ligger lidt planlægning :)
    Hokadio er så smuk !
    Nyd og glæd dig :)

    SvarSlet
  6. Jeg har det fuldstændig ligesom dig med madplaner. I teorien et godt redskab, men....

    Lige nu planlægger jeg et større gæstebud i mit lille hus i morgen, og det skal både være billigt, lækkert og ikke kræve for meget køleskabsplads.... Jeg glæder mig til at se hele familien på 23 mand.

    SvarSlet
  7. Du er god Miri! ;)

    Og jeg gør i grunden som dig. I skrivende stund er jeg stadig spændt på, hvad jeg mon finder på at lave til middag i aften. Men jeg glæder mig til at finde på!

    God lørdag. Knus.

    SvarSlet
  8. Det er vist det samme her og andre steder:) jeg forsøger igen og igen...det holder et lille stykke tid og så går det koks i det igen....jeg falder nok mest på farver...min mad skal have farver,ellers kan jeg ikke spise den...det kommer også an på humøret og masse andre ting hvad jeg spiser og gudskelov har jeg en mand der klager ikke over hvad der bliver sat på bordet,selv om han få enkelte gange rynker lidt på næsen :)
    Rigtig god lørdag til dig og jeg krydser stadig mine fingre for din ryg og sender dig alle mine små god bedring engle.

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
  9. det lät otroligt gott det där. vad du ktig du är kära du, fast det där med matplan för vekcan har jag också tänkte, men det blir sällan för jag är precis som du :) äter det hjärtat och magen vill för dagen..tror det blir renskav och potatismos idag..mmm...

    kramar Lycke

    SvarSlet
  10. Jeg er heller ikke så god til de madplaner, det er tit hvad vi lige lyster.

    Skønt billed af dejlige råvarer.

    SvarSlet
  11. Kære Eva, det må være en glæde at samle sin familie og så komme op på 23 mennesker !
    hvilken rigdom:)

    Kære Megan- god ?! Du er sød og altid så opmuntrende- du giver mig kærlige klap og det er jeg taknemmelig for!
    Og så er jeg vild med, at du selv er spændt på, hvad du finder på .)

    Kære Elfehuset- tak:) Og det med farver- det er faktisk en god ide- jo flere farver din mad på tallerken har, jo større chance er der, for du får din vitaminer du har brug for :)

    Kære Lycke; Jeg er vist ret impulsiv og spontan:) Noget der drev min ex-mand til vanvid:)
    Kartoffelmos er godt ! Og I har så mange forskellige kartofler at vælge mellem, der ovre i det smukke land.

    Kære Sonnie- tak:) Det handler nok om mange ting- om de der madplaner fungere for os:)

    SvarSlet
  12. Noen matplan vil jeg ikke ha. Det er mer enn nok for meg å måtte følge en plan på jobben... Allerhelst ville sluppet planer i det hele tatt. Klem. D

    SvarSlet
  13. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  14. Kære Drude- det forstår jeg godt ! Jeg holder faktisk også af, at leve uden for mange planer og skemaer og lister. Øver mig i at lade være med at skrive FOR mange to-do lister :)

    SvarSlet
  15. Det låter så gott! Jag planerar ibland, men sen improviserar jag om allting - men det är skönt att ha maten hemma så man inte måste åka till affären hela tiden... Hoppas du får en fin söndag! Kram!

    SvarSlet
  16. Hvor er jeg glad for, at jeg ikke er den eneste, der ikke kan finde ud af det der med en madplan :)

    SvarSlet
  17. Kære Queen; Det gælder om at fylde skabene med gode råvarer, så man har noget at improvisere ud fra :)
    Må din Søndag være skøn !

    Kære Pernille, hæ hæ- vi er vist flere derude :)

    SvarSlet
  18. Madplaner er en rigtig dog idé i hvert fald i teorien :-) Her fik vi en efterårsret med hvidkål, kylling, æble, peberfrugt og karry i går, og fryseren blev fyldt op med nemme og sunde retter :)

    SvarSlet
  19. Kære Madame, madplaner er fantastiske ! Jeg kan bare ikke finde ud af det:)
    Dejligt at fylde fryseren:)

    SvarSlet