fredag den 19. oktober 2012

Evighedstæppe

Evighedstæppet.
Mange farver.
Bund,fyld og top- samlet med nåle.
Nu skal der quiltes.
Det tager en evighed.
Også det.
 Stingene er yderste ujævne. Langt fra lige lange. For store. For små.
 Små skridt. Et par sting her og der. Når tiden, lysten og overskuddet tillader.
Evighed er jo relativt.
Jeg bestemmer selv.
Hvordan, det skal quiltes. Hvilke farver, jeg vil bruge.Hvor meget energi, jeg vil ligge i det.
Evighedstæppet føles pludselig som livet.
Og mit liv og dit liv kan ikke sammenlignes.
De er som de er, de liv. De er smukke, på hver deres måde.
Eller noget.

Øj, hvilke tanker på en meget mørk Fredag morgen. Måske jeg bare skulle komme afsted. Cyklen venter på at bringe mig til arbejde. Og lidt skræmt mærker jeg, at jeg faktisk ikke orker, har lyst til, det arbejde.
Kommer tid, kommer råd. Og det er ikke alt, der bare er godt. Og ofte må vi finde vores vej gennem det.
Og alt så noget.

NU skal jeg vist afsted :) !

44 kommentarer:

  1. Hvor er det smukt, Miri! Jeg tror, vi har godt af at have en slags evighedsprojekter som fx dit tæppe :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak:)
      Jeg tror vi har godt af at fordybe os.

      Slet
  2. Kære søde Miri
    Masser af tanker og sjæl ... Både i tæppe og ord ....
    Din quilt bliver såååå fin .... Og selvfølgelig bestemmer du selv ....
    Men min erfaring er at jo længere tid ad gangen du quilter jo mere jævne sting ...
    Men charme har de uanset ....
    Kæmpe weekend kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, du min patchwork guru :)
      Og tak for din morgen hilsen, den kom lige da jeg trængte :)

      Slet
  3. Sikke er smukt stykke arbejde!!! Det må godt tage tid, det er det hele værd og alle de tanker du får tænkt mens du laver det.. Der er altså noget specielt over tæpper, de har historie eller får det undervejs :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :)
      Der er allerede mange historier i det tæppe og det gør mig glad at tænke på.

      Slet
  4. Jeg er helt misundelig over sådan et fantastisk projekt der tager tid. Tid man kan bruge til at reflektere over livet♥ Kommer tid - kommer råd....... Håber at du får vendt denne mørke fredag morgen. Kæmpe knus!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tid. Tid er noget spøjst noget. Nogen gange har vi masser af den, andre gange er vi i en slem tidsnød..
      Tak for dine ord:)

      Slet
  5. Smukke tanker, ord og tæppe. Du er kreativ, så det bruser, Miri og det er så skønt at følge dine projekter helt ned til den måde, du laver mad på! Love it! ;)

    Ha' en fin fredag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Lene- tak , de ord suger jeg til mig , som en tør svamp :) Dem havde jeg brug for i dag. Min Fredag ser ganske lovende ud- håber din er skøn !

      Slet
  6. Wauw - måtte lige læse indlægget et par gange for rigtig at forstå - men hvor er det rigtigt.
    Dit tæppe bliver bare så flot.
    Weekend knus til dig fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jo, jeg ville også bare skrive om et tæppe..men så kom alle ordene, tankerne..
      Tak:)
      Og ha en forrygende weekend !

      Slet
  7. SIKKE et flot tæppe du der får dig lavet Stor respekt!!!

    SvarSlet
  8. Det bliver så smukt. :)
    ..og du skal huske at passe på dig selv, og dreje fra hvis du mærker alt for meget modstand, fordi konsekvenserne af ikke at gøre det er uoverskuelige. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak:)
      Og du har så evig ret...I det med at ignorere modstand...men det er svært !

      Slet
  9. Hvor smukt på alle måder!
    Så engang en smuk film om quilt; "Kærlighedens mønster" (1996) og kom sådan til at tænke på den lige nu. Den er så varm, skøn og livsbekræftende. Nøjagtig som at kigge ind hos dig!
    :-) Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Dorthe- tak :)
      Jeg holder af filmen:)

      Slet
  10. For et fantastisk flott teppe, og så mye arbeide du alt har lagt i det. Det minner meg om et sånt postkort-sitat jeg har hjemme som riktig nok vel er en klisjé men som samtidig har et budskap som jeg synes fortjener å løftes frem: Take pride in how far you have come, and have faith in what you will achieve. Jeg håper fredagen din blir lysere og lettere underveis, og så sier jeg som Pi Andrea at du skal ikke presse deg selv lenger enn det du kan tåle. Klem fra nord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Fuglemamma, jeg er så glad for at du læser med her hos mig,og er så sød til at skrive kommentarer. Dine ord betyder meget for mig.
      Og dit citat, kliche eller ej, er kloge ord !

      Slet
  11. Det er da evigheden værd.....sådan et flot projekt, med helt sit eget liv. Du kan være stolt!

    Håber din fredag forløber godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :)
      Det må gå i arv gennem mange generationer :)

      Slet
  12. Hvor bliver det flot - du kan være stolt af det, de mange tanker i den "evighed" det har taget.

    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Marlene, jeg ved du spytter tæpper ud :)
      Tak :)

      Slet
  13. Hyggelig med at have et langtidsprojekt :) Og tak for din kommentar hos mig - ja jeg er med på at nogle gange er det bedst at give garnet pladsen - så var det et perfekt tvstrik-projekt :) Ha' en god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. L A N G T I D - det har du ret i :)
      Jeg har også flere strik igang- for et tv strik, det må man have :)

      Slet
  14. ja jag tror det där. att vara den man är, visa upp..och här är jag, precis som jag är..det här är jag...och det är bra!

    kramar _Lycke

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er godt ! Og som det skal være ! vi er gode nok, som vi er !
      Og bare vi dog kunne fatte det :)
      Mange knus :)

      Slet
  15. Så rolig og smukt. Så blidt og farverigt. Jeg synes at det klæder blomsterne med en rolig baggrund - det hvide gør godt blandt alle farverne.
    Jeg er imponeret - så mange fine sting syet i hånden. Lap for lap - først i det små og senere i det store. Håndsyede og charmende sting som til sidst forener lagene.
    Det bliver godt - og rigtig smukt. Og pludselig er evighedstæppet færdigt - klar til at lune.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke smukt, du beskriver det !
      Tak :)

      Slet
  16. Quiltar du för hand? Åh, vilket jobb!

    SvarSlet
  17. Ja, jeg gør.
    Tænkte at når jeg nu selv havde tegnet og klippet skabelonerne, syet sekskanterne i hånden, så skulle det også quiltes i hånden.. :)

    SvarSlet
  18. Det er et rigtig smukt tæppe, Miri:-) Og smukke tanker du gør dig om livet:-) Dejlig weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :)
      Det var tæppet, der skulle fortælles om, men livs tankerne blandede sig :)
      Må din Søndag blive skøn !

      Slet
  19. Det er simpelthen det smukkeste tæppe, jeg har set, Miri!
    Og dine ord om vores forskellige liv rammer plet lige nu - hos mig.
    Håber du er godt i gang med at nyde weekenden:)
    Kh Puk

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde, Puk, mange tak :)
      Jeg bliver glad, når mine famlende ord, kan bruges af andre. tak for at fortælle mig det:)
      Og må din Søndag blive ganske som du ønsker det :)

      Slet
  20. Ja - jeg er imponeret Miri......og evigheden må gerne vare når resultatet bliver så smukt ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Dorthe, mange tak :) Og nye tæpper ligger og lurer :)

      Slet
  21. Hvor smukt, Miri - og endnu et håndlavet historie med historie <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :)
      Og ja, selv i moderne tider skabes håndarbejde med historier i :)

      Slet
  22. Kære Miri.
    Hvor er det smukt dit evighedstæppe. Mon ikke det når at blive færdig til jeg engang kommer og sidder på din bænk og mangler lidt at lune mig på :-) (Ønsketænkning)
    Glæder mig da også til at se hvad det næste tæppe bliver..

    Kram Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør det - hvis du kan vente en evighed:) Ha ha :)
      det næste tæppe...Kan slet ikke bestemme mig !

      Slet
  23. Og så quilter du i hånden. Jeg er vildt imponeret. Og hvor bliver det smukt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :)
      Ja, jeg har valgt at følge det helt til dørs :)

      Slet