torsdag den 30. august 2012

Tanker i et tog

Hvor når er det en rejse?
Hvor langt skal man kører i tog/bus, før det kan benævnes en rejse?
Er det afstand, tid, skift af miljø og kultur, der gør en rejse?
Lige meget hvad, så var jeg på vej til Roskilde.
Travl dag på arbejde, lige hjem omkring og skifte tøj og afsted til bussen.
Ingen slinger i valsen, tider, der skulle passe sammen, overgange mellem forskellige transportmidler, der skulle glide osv.
Jeg sad dér i toget og så mig omkring, en kvinde sad og læste i Politikken, prøvede at lade være med at læse med..Til højre, overfor, sad en ung kvinde og hvilede sig. Hun havde lukkede øjne. Var afslappet. Jeg tror, jeg lagde mærke til hende, fordi hun smilede. Sad helt i ro, afslappet og smilede. Bare smilede.
Dét fik mig til at tænke; "Hvorfor smiler du ikke?"
Jeg havde jo fri, var på rejse med ÆldsteDatter til YngsteDatter, der havde indbudt os, til sæsonens første suppe.
Jeg burde være mild og glad- jeg var glad , glædede mig til at se hende og spise hendes dejlig mad, men jeg sad som på pinde, var ikke rigtig tilstede, der på rejsen. Var stadig fortravlet og forud.
Sådan vil jeg ikke leve !
Jeg vil være tilstede i nuet.
Jeg vil sidde i toget, afslappet med et smil i mit trætte ansigt.
Jeg vil holde fokus på det øjeblik, jeg nu er i. Ikke være på vej til det næste, mens jeg stadig er i det første.
Og lige nu, drikke jeg kaffe og læser blogs.
Og lytter lidt til regnen, der vælter ned og en torden , der rumlende driver mod mit hjem.
Ikke tænke på regntøj og bekymringer for at få et lyn i bolden, når jeg om lidt skal cykle på arbejde.
Men være til stede i kaffen og Blogland.
Må jeres Torsdag blive en god oplevelse:)

11 kommentarer:

  1. Godmorgen Miri, ja, det er et rigtig godt spørgsmål, hvor det er en rejse ...
    Det er i grunden en mærkelig kultur, vi har i et tog - folk taler normalt ikke med hinanden :-) Jeg håber I havde en skøn dag sammen!

    SvarSlet
  2. Godmorgen søde
    Håber regnen holder inde når du skal på cyklen
    Jeg er på vej - men uden regn
    Håber du vil smile hele vejen til og fra - og nyde din cykelrejse
    Kæmpe torsdags kram

    SvarSlet
  3. Det er nok bare normalt ikke altid at være 100% nærværende. At nyde nuet er en gave og jeg nyder den når jeg kan ;) der er da alt for mange ting man tror man skal kunne for at nyde livet rigtigt og det er "anmasende", for helt ærligt, det er livet altså til tider for stressende til...

    SvarSlet
  4. Tak i lige måde, Miri. Og selvom du måske ikke følte dig tilstede, så lagde du jo alligevel mærke til menneskerne omkring dig, og det er en begyndelse. Jeg vil også smile i dag :-)

    SvarSlet
  5. Jeg synes det er nogle gode mål du sætter dig. Mål der måse skal kæmpes for, men gode mål.
    Hav en god dag - i nuet :)

    SvarSlet
  6. Suppesæson :-)
    Det lyder så hyggeligt!
    Alt over 1 times transport er vel en form for rejse. Men en rejse involverer også en overnatning, synes jeg..

    Hav en dejlig torsdag, satser stærkt på vi ses i aften! :-)

    KH

    SvarSlet
  7. Citat: "Hvor du end er, så vær der totalt". Og det er nok den største øvelse for os fortravlede mennesker, for vi kan vel kun være der totalt, når sindet er stille. Nu fik dit indlæg mig til at finde min Echart Tolle bog frem, den handler om Nuets Kraft, og jeg har nu med glæde kastet mig over den påny. Tak Miri. Vi ses i aften til KREA :)

    SvarSlet
  8. kära fina...jag letar alltid också ll alltid att jag letar..och någongång nibland natt vi kommer att finna. de där stunderna....jag är där med dig i dem...

    kramar Lycke

    SvarSlet
  9. ....det må du nok spørge om men som HC Andersen vist nok sagde "At rejse er at leve" og så er distancen vel underordnet når bare man nyder nuet ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  10. Kære Madame; Jeg er glad for at udveksle tanker med dig :)

    Kære Marianne; Du er bare min egen fynske cykelmyg:)

    Kære Christina; Jeg forstår hvad du mener !

    Kære Lene; Det gik bare op for mig, at jeg må hvile mere i mig selv , for at kunnne være tilsted:)

    Kære Pernille, tak for opmuntring :)

    Kære Karina; Rejse kræver en overnatning- ja, måske er det det.
    Mad følger sæsoner for mig- det er dog altid kage sæson:)

    Kære TrompetTrut, jeg bliver så glad, når nogen kan bruge mine ord til et eller andet- så tak :)

    Kære Lycke; Tak :) - måske opstår det bare i øjeblikke.. Som lykken..

    Kære Frk.Solhat- gode gamle HC- - skønt citat, som passer perfekt på mit indlæg:)

    SvarSlet
  11. Det var en god refleksion og også værd for os andre at tænke over! Sådan har jeg det også tit - hele tiden travlt med det næste jeg skal. Hvorfor ikke dvæle ved øjeblikket og nyde det, mens det er der...?

    Hav en god weekend:)
    Kh Puk

    SvarSlet