torsdag den 9. august 2012

" Sucka mitt hjärta en brist dock ej"

Overskriften er titlen på en bog af Mark Levengood.
De ord kom til mig, ud af det blå, da jeg ville skrive dette indlæg.
Så de måtte danne overskriften på  indlægget  om mit besøg hos Sidse i Stavreby.


At sidde i haven og drikke kaffe, lytte til 2 dejlige kvinder, værtinden og hendes exsvigerinde, sister, veninde og min gode blog ven, Lene, små snakke om honning bomber og andet vigtigt, se på 2 gamle hunde tulle rundt. Lade blikket vandre og falde til ro på stakken af brænde , hvor havestole står lænet, som var det et maleri.
 At vandre, i adstædigt tempo, vi havde trods følgeskab af 2 ældre hunde, gennem Stavreby- stoppe op og hilse på alle mennesker, for at ende ved havnen. At stå ved fjorden- at mærke blæsten, at se langt og længere end lagt.
At føle sig hjemme, dér på den plet, i dén by, i dét landskab.
At sidde i køkkenet, gramse garn, brodere, sippe rødvin, snakke- mens Sidse og Lene skaber det dejligste måltid. Dejligste ! Vi snakker grønsager, oliven, feta, rødbeder, hemmelige dressinger, estragon gange 3 og meget mere godt.
 Beundre buketten, der smykker det gamle fine bord, og vips !, få den med hjem til Ballerup. Der står den nu, på mit bord, og vækker mine smil og giver mig en glæde, helt ned i storetåen.
 Nippe og smage alle de urter, der gror i potter og baljer-  for haven er frodig og hjertet er stort og gavmildt, dér hos Sidse i Stavreby. Så tasken bliver fyldt med kanelbasilikum, stilkselleri, stenalderbrød og olivenurt.
Olivenurt. Den dufter som grønne oliven !
Mit hjerte, hvad begærer du mere.
Tak:-)


12 kommentarer:

  1. Å hvor det lyder hyggeligt. LIge sådan nogen timer som får solen til at skinne (længe) indei.

    SvarSlet
  2. Ihhhh hvor skønt et indlæg, Miri:-)Lyder til at I har det skønt sammen. Dejligt:-)

    SvarSlet
  3. Kære Miri. Det er såå smukt skrevet... Tak for dit dejlige selskab. Vi kan gøre det igen, når vi vil. ! Smukke ord. TAK!

    SvarSlet
  4. Kære Marina; Det er det nemlig ! Sådan en dag, der kan hives frem, en dag, hvor tristhed fylder for meget :-)

    Kære Gitte; Tak- vi havde, jeg havde den dejligste dag og aften :-)

    Kære Sidse; Selv tak, mange tak og jeg er altid frisk på en tur til Stavreby og dig :-)

    SvarSlet
  5. Så deilig stemning og nydelig skrevet..om mat, urter og vennskap.God dag til deg fra meg!:)

    SvarSlet
  6. Det var i sandhed en vidunderlig dag! Oh herlighed som tiden dog fløj. ;)

    Tak for sidst.

    SvarSlet
  7. Lyder til at I har hygget jer og du har nydt det. Sådan skal det være :-)Så skidt med at jeg ikke aner hvor Stavreby ligger!

    SvarSlet
  8. Sikke en skøn dag - dejligt at læse :-)

    SvarSlet
  9. Så var det jo deg Lene snakket om i sin blogg. Jeg regnet med det var deg, Miri.
    Håper du har det fint.
    Klem, Sylvia

    SvarSlet
  10. Stavreby -må være dit næste stoppested ...med egen hus og have ....
    havde ellers håbet på Fyn :O)
    Dejligt lyder det ihvertfald..
    kæmpe kram♥

    SvarSlet
  11. Kære Humlehagen; Mat, urter og vennskab- 3 meget vigtige dele af livet :-)

    Kære Megan; selv tak og ja, tiden flyver i godt selskab :-)

    Kære Dorthe; Hi hi- ved præstø, vordingborg- dernede :-)

    Kære Madame, der er jo skønt, som du jo også ved- dernede i Stavreby :-)

    Kære Sylvia; Tak, jeg har det fint og håber det samme for dig :-)

    Kære Marianne, det ville ikke være dårligt :-) Hverken Stavreby eller fyn:-)

    SvarSlet
  12. Kære Humlehagen; Mat, urter og vennskab- 3 meget vigtige dele af livet :-)

    Kære Megan; selv tak og ja, tiden flyver i godt selskab :-)

    Kære Dorthe; Hi hi- ved præstø, vordingborg- dernede :-)

    Kære Madame, der er jo skønt, som du jo også ved- dernede i Stavreby :-)

    Kære Sylvia; Tak, jeg har det fint og håber det samme for dig :-)

    Kære Marianne, det ville ikke være dårligt :-) Hverken Stavreby eller fyn:-)

    SvarSlet