fredag den 17. august 2012

At stå ved sig selv

Jeg har kendt mig selv i 47 år. Og alligevel kan jeg blive forskrækket, når jeg ser mig selv. Jeg ser ikke ud, som jeg tror jeg ser ud. 
Denne sommer er der flere søde kvinder, der har fotograferet mig uden, jeg vidste det.
Nogen har endda vist billederne frem, uden jeg var klar over det.
Og det fik mig til at tænke lidt over mig selv og min væring ved at blive fastholdt på et fotografi.
Jeg ser jo ud, som jeg gør!
Og jeg kan jo ikke "skjule" det ved at gemme mig, når fotoapparaterne kommer frem. Jeg ser jo stadig ud som jeg gør, også selv om jeg ikke er blevet foreviget på et foto.
Her er så et foto af mig. På blomme jagt. I en pause på arbejdet. En kollega fangede mig. Uden jeg vidste det.
Sendte mig billederne. Og de er jo mig. Med gråt strit hår og arbejdstøj.
Og det faktisk helt i orden. Tror faktisk jeg langsomt har overvundet min rædsel ved at blive fotograferet.
Og det er måske første skridt på vejen til at rumme den person, jeg nu engang er og ikke den person, jeg tror jeg er, eller gerne ville være.
Det er mig med hud og hår og tanker og følelser.
Tja, ved ikke om det giver mening for jer, men det giver stor mening for mig :-)

23 kommentarer:

  1. Tænk hvor fine billeder, jeg trorde et øjeblik, at fotografen havde fanget dig i junglen omkring Borneo, det ser så huleagtigt ud. Og brombærne er fantastiske lige nu skal du bare vide.

    SvarSlet
  2. Det är intressant det du skriver. Speciellt när man har en blogg så blir ju frågan kring fotografier väldigt aktuell. Vad väljer man att visa och vad väljer man att inte visa av sig själv. Och det stämmer så vad du skriver, man är ju liksom den man är.

    SvarSlet
  3. Det giver bestemt mening! Og som Sidse skriver, fine billeder af dig. Ja, du ser ud som du gør. Du ser dejlig ud! :)

    Jeg har i øvrigt også et fint billede af dig og blomsterne på telefonen.

    God weekend, søde Miri.

    SvarSlet
  4. Jeg kan sagtens følge dig mht. foto af sig selv.
    - men jeg er vild med dit grå hår og dit naturlige look.
    God fredag.

    SvarSlet
  5. Det er nogle meget smukke billeder! Men jeg kender også følelsen af ikke at kunne genkende sig selv - var engang på et kursus, hvor vi blev videofilmet, og jeg forstod ikke, at det var mig :-)

    SvarSlet
  6. Jeg ved præcis hvad du mener, men du behøver ikke at gemme dig du er smuk med strithår og i arbejdstøj :-)

    SvarSlet
  7. Men du ser jo skøn ud....hmm...og de fotos er helt eventyrlige

    SvarSlet
  8. Det giver god mening det du skriver! Jeg ser en skøn kvinde, i en dejlig situation :) Jeg kan faktisk bedst lide de billeder der bliver taget af en, uden at man ved det :)
    Rigtig god weekend til dig Miri

    SvarSlet
  9. Fuldstændig enig med Lavendel :)

    SvarSlet
  10. Det gi'r stor mening for mig - har det på nøjagtig samme måde. Billederne af dig go'e, naturlige og sigende. - Men kun fordi du netop ikke var bevidst om at du blev foreviget.

    SvarSlet
  11. Jeg synes, du ser dejlig ud, Miri:-)

    SvarSlet
  12. Du ser da som altid rigtig sød ud!!

    God weekend

    Marlene

    SvarSlet
  13. Jeg kender det der med at blive sårbar, når jeg ser mig selv på billeder, for hvem er den ældre kvinde der ;) På billeder kommer udstråling, livserfaring, humor, stemme og bevægelser jo ikke med, og det er jo det der med alderen gør et menneske "smukt". Dejligt at du tør bryde med det de fleste af os har med, at smukt er et flot (ungt) udseende, det er jo så meget andet :) Og så synes jeg jo, at du ser fantastisk ud, og nu ved jeg også, at du har den skønneste udstråling og deler ud af dig selv, så i mine øjne er du et smukt menneske.

    SvarSlet
  14. Kæreste søde :)
    Hvor er det godt du har fundet ud af at det er helt i orden at se ud som du gør og blive foreviget :) ...
    Du ser nemlig dejlig ud ... Med eller uden strithår - gråt hår (som jeg ikke lige kan se ) - i arbejdstøjet eller andet ....
    Og jeg savner dig :)
    Og husk så lige at det jo er det indre der tæller ikk'
    Mega solskins kram
    håber blommerne var/er rigtig go'e

    SvarSlet
  15. Ditto her ... ellers ingen kloge ord ... bare det vækker genklang

    Du ser dig ud ... smiler

    SvarSlet
  16. det er jo dig :) lige der i junglen af blommer ;)

    jeg synes du er en pæn pige/dame det indre tæller også :)

    SvarSlet
  17. Kære Sidse; Jeg ville ønske jeg gik i din have og smovsede brombær :-)

    Kære Sara; nemlig. Tanker jeg har gjort mig. Både om blog og om at se mig selv. Godt du kunne bruge mine ord :-)

    Kære Megan; Tak- dit billede af mig på broen, var een af dem, der fik mig i gang :-)
    Og god weekend til dig :-)

    Kære Sonnie; Tak :-) Dejligt at mine famlende ord, gav nogen mening:-)
    Og Fredag- Hurra !

    Kære Madame; Hun tager fine bileder :-) Åh, kan også huske dét at høre sin egen stemme.. Dejligt , du fatter mine noget famlende betragtninger :-)

    Kære Margith; Tak :-) Det er bare tanker, der er blevet vigtige for mig.. jeg bør sørme være voksen nok, til at SE mig selv :-) !

    Kære Lavendel; Tak :-) Og hun tager skønne billeder :-)

    Kære Æblekinder- du har ret, de billeder, hvor man ikke ved, at man bliver fotograferet, viser nok mere det "sande" ansigt. Og god weekend til dig :-)

    Kære Thea :-) Ord og tanker, jeg bare måtte dele :-)

    Kære Pia, glad for at du får en mening ud af mine famlende ord :-)

    Kære Gitte; Tak - og skal vi 2 snart stikke hovederne sammen :-) ?!

    Kære Marlene, åh, det var sødt sagt :-) Og jeg ønsker dig en dejlig weekend :-)

    Kære TrompetTrut; tak :-) Det var blandt andet vores snak i Krea Klubben, der gav mig skubbet til dette indlæg. Dine overvejelser giver stor mening for mig.

    Kære Marianne, og jeg savner dig !
    Tak for fine ord:-) Det er ikke så meget om jeg er pæn eller ej, mere det billede jeg/man har af sig selv og dét man så viser i virkeligheden..Årh ! Jeg har svært ved at forklare det. Men tak, søde du :-)
    Og blommerne var de bedste !

    Kære Siffe; tak- er glad for mine ord vækker genklang, for det må tyde på, at jeg dog har kunne gøre dem forståelige :-)

    Kære Helle, Ha ha- ja, det er nemlig mig, der midt i junglen- atk :-)

    SvarSlet
  18. Känner så mycket igen de där tankarna! och jag har nog kännt så väldigt länge. minns redan tonåren, hur den där bilden på mig och den inuti - min inre bild inte stämde överens, lustigt det där..
    har också fått vänja mig. inte minst på bloggen - tyckte det var jättesvårt att visa sig i början, kikade genom fingranra på bilderna och valde bort 99 av 100 (hehe)..
    tycker du ser jättefin ut bland blomstren by the way..

    kramar om en fredag, Lycke

    SvarSlet
  19. Kære Lycke; tak for dine ord ! Det føles godt, jeg har formået at beskrive det, så I fatter hvad jeg mener. Jeg synes du er blevet så modig på din blog :-) !

    SvarSlet
  20. Hva er det egentlig du vil at skal være annerledes med deg?

    SvarSlet
  21. Kære Hege, det ved jeg ikke..Ikke noget ! Men jeg bliver lige som overrasket, når jeg ser mig selv. Skørt, jeg ved det :-)

    SvarSlet
  22. Smukke billeder af livet som det er - lige her og nu.
    Endnu smukkere at du har lyst til at dele :)

    SvarSlet
  23. Kære Pernille, jeg holder jo af at dele :)

    SvarSlet