torsdag den 17. maj 2012

Nyt fra Altanen

 Rucola , en spæd salat , som jeg holder meget af. Den skarpe peberagtig smag, med et strejf af sennep, gør mig tilfreds. Nu er den i fin vækst på min NordVestlige Altan. I går kom jeg til at låne lidt til aftensmadens salat og blev ikke skuffet:-)
Her i huset, prøves på at gøre alle glade. ÆldsteDatter elsker koriander, så Altanen byder skam også på dem. Jeg holder nu også af denne ,af mange udskældte urt. Elsker af frådse med gavmilde håndfulde udover salater, humus, tomater..Men Altanens koriander skal vist bruges meget eksklusivt, grundet mængden, der kan gro på Altanen mod NordVest.
Mod NordØst sætter Storkenæb blomsterknopper. Et par stykker eller 4, blev gravet op og taget med på Altanen. De, om ikke trives, så overlever i krukker på den mørke Altan.Jeg holder meget af dem.
Ligeledes mod NordØst,synger purløget på sidste vers. Men det dør med maner- smukke løgkuplet blomster står side ved side og venter på solen, skal lokke dem til at åbne sig.
De står i Altankassen for anden år i træk og kan ikke få plads nok omkring rødderne.
Nyt må til.
Men , først lader jeg dem blomstrer :-)

Selv på mørke Altaner kan nyt liv fødes og gro og bringe glæde :-)

12 kommentarer:

  1. Ja, selv i mørke vokser der liv frem, pragtfuldt at opleve.
    Det halve af vores hus vender direkte nord så det er også et must at se ting komme frem år efter år og bringe lys og glæde frem hos dem der ser det.

    Hvor ser dine fremavlede krydderurter lækre ud uhm ser også gode salater og små drys med disse skønne smagsgivere.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  2. Hold fast der er gang i urtehaven hos dig. Jeg har stadig mine indenfor i vinduskarmen for det regner som en i h... her i Sverige og jeg tror de når at drukne før de er vokset ordenligt op.... Eller tager jeg mon fejl?

    SvarSlet
  3. Hvor skønt. Du overgår mig med mange længder i grønne frembringelser:-)
    Og jeg har lidt have....
    Hurra, for kreative evner og øje for muligheder!

    :-) Dorthe

    SvarSlet
  4. Hvor der er vilje er der vej ;-)

    SvarSlet
  5. Kære Lis; Der er godt nok udfordringer ved nordvendte haver og altaner! Især når man, som mig er til lyselskende vækster :-)

    Kære Marian; Tja, jeg ville nok sætte dem ud, trods vejret. De bliver altså mere smagsfulde, ude i det fri- synes jeg. MEN , jeg er langt fra ekspert!

    Kære Perler på snor; tak :-) Forsøger at få det bedste ud af det jeg nu engang har.

    Kære Polka; ha ha- du har ret : ) !

    SvarSlet
  6. Her har vi gang i agurk, tomat og paprika, samt ikke mindst purløg - Purløg er rykket ud i haven - de andre står og tripper efter at komme ud i drivhuset, som manden desværre endnu ikke har haft tid til at sætte op - men ellers har vi en god sydvendt mur de kan bo oppe af - men ja selv i mørke kan skønheder komme frem - drømmer også selv om at få gang i lidt flere krydderurter :)

    Kh Karina

    SvarSlet
  7. skønt at se dine grønne altantryllerier.

    SvarSlet
  8. Hvor dejligt at se hvor meget du får ud af altanen♥ Elsker også rucola og koriander er en af de mest brugte krydderurter hernede. Til salater, humus, frikadeller osv. KNUS♥

    SvarSlet
  9. Geranium er min yndlingsstaude. Jeg har gravet op og flyttet til mit nye domicil, som indtages i løbet af sommeren.

    Man behøver ikke ideelle vækstbetingelser for at leve og være til glæde, hverken som rucola eller som menneske. Det må være dagens lektie:)

    SvarSlet
  10. Kære Uglemor, alt godt kommer til den der venter :-) hvor bliver det dejligt med et drivhus !

    Kære Rikke, tak- godt andre end mig, synes det er ganske dejligt :-)

    Kære Tina, vi holder faktisk meget af den slags mad, der klæder koriander :-)

    Kære Eva, et nyt domicil !?
    Skal I flytte, har du fået sommerhus ? spændende :-) Og elsker altså din evne til at skabe dybere meninger ud af mine snakkende ord- tak :-)

    SvarSlet
  11. Så inspirerande. Jag har ingen altan, men en balkong. Så nu håller jag på att göra min balkong fin. Jag blev så glad för din kommentar på min blogg, det värmde i hjärtat. Tusen tack. Imorgon ska jag till Köpenhamn på semester, det ska bli fint. Kram!

    SvarSlet
  12. Søde Sara, så ønsker jeg dig en skøn ferie :-)

    SvarSlet