onsdag den 16. maj 2012

Indre ro

 I disse uger, er jeg på skole, hvilket jeg er glad for. Mest pga , jeg har mulighed for at tale med en masse søde mennesker, men da også fordi jeg lærer nyt.
Midt i Juni, skal jeg tilbage på arbejde.
Jeg frygter det lidt.
For stressen puster mig allerede nu i nakken.
Også selv om, der ingen grund er til det.
En anelse irreterende og ret så belastende for min indre ro.
Den der indre ro... Dén er jeg ikke god til at opnå mere. Gadvidst om det bare er sådan, at hvis du engang har været nede med stress, så er din tærskel bare ret så lav.
Kan mærke jeg griber dagene an, som var de en to do liste og sådan skal jeg ikke leve, for det giver mig en følelse af hastværk og rastløshed og indre uro.
Derfor greb jeg til skoven.
En GÅ tur i skoven. I går, efter skole.
I skovens stille ro, måtte jeg da opnå en følele af stilhed...
Næ, det gjorde jeg ikke, men jeg fik samlet brændenælder og plukket Skovmærke :-)
(Og skoven var ikke så stille..Det væltede rundt med mennesker på cykler, i løbesko, med hunde og på heste.Men solen skinnede og blæsten spillede i bøgetræets løv. )

17 kommentarer:

  1. En tur i skoven er bare så dejlig - skoven ro påvirker os helt sikkert. Jeg tror, at når man én gang har været ramt af stress, skal man passe ekstra godt på sig selv.

    SvarSlet
  2. Jeg søger også ud i skoven, når jeg ønsker at finde ro. Og det lyder til, at du fandt hvad du søgte, selvom det måske var på en lidt anden måde. Din skov er jo temmeligt benyttet! ;)

    Håber du får en fin dag. Nyd dagene på skolene og tænk ikke videre. Det er skønt at være sammen med andre og få inspiration, samtale ...

    Og i morgen har vi fri! :))

    SvarSlet
  3. Nej det er bestemt ikke nemt, men det kan lade sig gøre med små skridt til at starte med. Jeg er i gang med et mindfulness-kursus, og det har virkelig lært mig meget. Hvis du ikke lige har tid til kursus, så kan jeg anbefale dig bogen "Mindfulness i hverdagen" af Charlotte Mandrup. Når man får mindfulness ind under huden, mærker man gradvist mere indre ro (og ydre), og det er svært at slippe igen. Tanker fra Gitte

    SvarSlet
  4. Og ja - DU SKAL PASSE GODT PÅ DIG SELV:-)

    SvarSlet
  5. Åh du rammer plet med dine ord. Jeg er nemlig ramt pt. og har meget svært ved at finde indre ro. En sød kollega har lånt mig en guided meditation/mindfuldnessCD med "body scan" i 15, 25 eller 30 min. Det er faktik en rigtig rar måde at slippe hjernen fri for tankestrømmen. Ellers kan jeg bestemt anbefale Ingrid Ortmann's bog "Meditation for alle" med en tilhørende CD med en masse små aflapningsøvelser på blot 5 min.

    Pas på dig selv ;)

    SvarSlet
  6. Tag med mig på pilgrimstur. Vi tager afsted i uge 22? Sverige selvfølgelig. Den hellige Birgitta?

    SvarSlet
  7. Den der indre ro er ikke en nem størrelse. Jeg lytter igen massivt til mine cder fra hypnotisøren og det hjælper. Haven ikke mindst.
    Ønsker dig en god dag :-)

    SvarSlet
  8. Stress og angst, jeg har også været der af et par omgange. Det hele handler om, at få "slukket" for tankerne og komme ned i kroppen, og det er svært, når man er den tænksomme type. Der findes rigtig mange gode hjælpemidler/bøger/kurser, og jeg håber for dig, at du finder din måde at gøre det på. Naturen er for mig en kilde til ro, det samme er meditation og yoga, klassisk musik eller englemusik, det hele får mig til at trække vejret dybt og være i nuet.

    SvarSlet
  9. Kære madame; Jeg tror du har ret- en gang, så er man mærket for livet..En udfordring :-)

    Kære Megan; Der er lige lovlig mange mennesker i min skov- længes efter Sveriges uendelige skove. Og ja, jubii !!!- nu har jeg fri i hele 4 dage :-)

    Kære Gitte; Søde du, mange tak for dine råd og dine erfaringer- det er godt at få indput fra andre, der selv har prøvet det. Jeg passer på mig selv - tak :-)

    Kære Marian; 1000 tak for at dele dine erfaringer. Jeg synes jeg har prøvet så meget ! Men har altid haft svært ved meditation...Men 5 min afslapningsøvelser- det skulle man da tro jeg kunne magte..Tak, søde du :-)

    Kære Sidse; Åh, hvor ville jeg ønske, jeg havde muligheden for at sige ja. Det har jeg ikke..Eller muligheden/valget er der jo, men kan ikke tage det valg, da jeg er på skole og uge 22 er eksamenstid Pigrimstur i Sverige- din lykkens pamfilius :-)

    Kære Margith; Det er nemlig vigtig at finde det, der passer til een og det virker som du har fundet det- dejligt :-)

    Kære Trompet Trut, også du...Glad for at få dine erfaringer- mange tak :-) Og så er det skønt at høre, at du har fundet det der virker for dig.

    SvarSlet
  10. Skoven er god. Men selv den kan blive overrendt. Jeg ville ønske, at det ikke var sandt, at man altid er præget af at have haft stress. Ville så gerne slippe for det ... Men jeg kan jo godt høre, at sådan er det. To do lister gør ikke meget godt - det kan jeg også mærke, og alligevel er det det første jeg griber til, når jeg bliver presset. Måske gammel vane? Gid vi må få styrke og vedholdenhed til at knække de gamle vaner og tålmodighed og visdom nok til at bygge nye, sunde vaner op!

    SvarSlet
  11. Kære Miri
    Grøn skov- natur og frisk luft er godt for sjælen .. Især hvis man kan finde sin egen lille rolige plet ....
    Jeg må nok som de andre desværre sige - at hvis man en gang har været ramt at stress og angst .... Er min erfaring desværre at der ikke skal så meget til at skabe indre uro ....
    Håber du finder den bedste måde for dig at "reparere" på
    Kæmpe forlænget weekend kram

    SvarSlet
  12. Kære Miri
    Grøn skov- natur og frisk luft er godt for sjælen .. Især hvis man kan finde sin egen lille rolige plet ....
    Jeg må nok som de andre desværre sige - at hvis man en gang har været ramt at stress og angst .... Er min erfaring desværre at der ikke skal så meget til at skabe indre uro ....
    Håber du finder den bedste måde for dig at "reparere" på
    Kæmpe forlænget weekend kram

    SvarSlet
  13. Kære Miri.

    Åh hvor jeg kender det, kender til at hver ting er noget der skal overståes og ikke noget man skal nyde.

    Håber rigtig meget du må finde roen, ønsker det så meget for dig, men tror desværre en gang stress - altid stress i mindre grad. Så meget øv.

    Stort kram

    Marlene

    SvarSlet
  14. Kære miri.
    Jeg søger også mod skov eller hav, når jeg har brug for at finde den indre ro.
    En stress coach har på et tidspunkt fortalt mig, at har man først haft en voldsom stress, så er det svært at komme helt af med den - den ligger og lurer.
    God Kr. Him. Farts dag/ferie.
    Kh hanne

    SvarSlet
  15. Kære Anne;tak for dine ord :-) De efterlader mig med et håb om, at vi selvfølgelig klarer dette - vi vil finde vores vej og skabe et liv, hvor stress ikke gør os ondt !
    Tak:-)

    Kære Marianne, Jeg lusker også rundt, derovre i skoven, og prøver at finde mit sted med ro :-)

    Kære Marlene, hm..Men erfaring fortæller mig det samme- at er vi engang ramt, rammes vi lettere igen..Med mindre...Jeg vil bryde dette mønster !
    Tak :-)

    Kære Hanne, den ligger nemlig der og lurer ! Må fridagene bringe dig glæder :-)

    SvarSlet
  16. Det er man - altså mere sårbar for at opleve stress igen. Der skal simpelthen ikke længere så meget til. Det "go'e" er, at man hurtigere kan spotte symptomerne og - ja, gå i skoven eller hvad der giver ro...
    ;o)

    SvarSlet
  17. Kære Rina, du har ret- der er også noget positivt ved det:-) En øget opmærksomhed, som du så bare skal huske at handle på.

    SvarSlet