mandag den 16. april 2012

Altanen

Sol er godt.
Stille regn og solsort sang.
Anemonetur.
Stille stunder med nussen om vækster og drømme om den have, der må komme. Engang.

 Dengang, jeg havde en have, gødet jeg med kompost, kaninmøg og brændenældevand.
Jeg har sat en omgang over, her på Altanen...ved ikke om det går, for det stinker jo ret kraftigt, når det går i gæring. Men ved simpelthen ikke hvad jeg skal forkæle krukker og kasser med på Altanen. Vil ikke bruge kunstgødning.
De Svenske skovsyrer er i fuld sving med at sprede deres stille poesi.

 Endelig viser Mynten sig- var ellers begyndt at frygte for livet på Altanen, ikke bekom den vel. Mynte må jeg have- til the og salater:-)
Løvstikken skyder med glæde og styrke, så længe det varer- jeg har ikke voldsomt held med denne kraftfulde vækst, hverken på Altanen eller dengang jeg havde have.. Og ja, jeg ved den gror som ukrudt alle andre steder end hos mig :-)
Så jeg nyder den, så længe den er fin. Elsker nye kartofler med løvstikke pesto.
Så livet leves - også på Altanen.

14 kommentarer:

  1. Du er så overtrendy, du gror dit liv i altanens mini garden. SEJT!

    SvarSlet
  2. Dejligt at se, at livet leves - også på din altan!

    SvarSlet
  3. Kære Sidse, altså- meget kan man kalde mig, men sej..? Næppe :-)

    SvarSlet
  4. Kære Miri du er sej.
    Grøngødning er godt du må bare lave en portion når lugten bliver for slem.
    Mynte er ikke let at tage livet af :-) ellers har jeg du kan få.
    Dejligt du finder glæde ved altanen på trods af længsel efter en have.
    Kh.

    SvarSlet
  5. Lotte (frodighed)16. april 2012 kl. 09.41

    Jeg bliver forårsglad af dine billeder. :-)
    Og jeg elsker simpelthen løvstikke. Jeg er selv enorm dårlig til at lave mad, men min gemal kan trylle med løvstikke, mums :O)

    SvarSlet
  6. Der er smukt liv, der hos dig... ;-)

    SvarSlet
  7. Kære Margith, nej jeg er ej :-)
    Men jeg finder glæde ved den mørke Altan og fylder den med drømme :-)

    Kære Lotte; Det var dejligt ! Har tænkt en del på dig og jeres hus kiggeri :-)

    Kære Jeanette Mariae; Liv er der ! Men jeg glemmer altid, at der ikke er så meget sol, så nu må vi se, hvordan det hele arter sig..

    SvarSlet
  8. Hvor bliver det godt til sommer, når du skal sidde der og nyde dufte og farver.

    SvarSlet
  9. Mht. brændenælde-gødning - jeg brugte det også en gang - men så fik jeg fortalt, at der ikke kommer mere næring i spanden med vand og brændenælder af at det står og gærer/stinker... Det var en hortonom som fortalte det...
    Jeg synes egentlig at dt lyder logisk nok, altså at den næring der er i brændenælderne ikke kan blive til mere end der allerede er i dem... Hmmm, er der mon nogle der har hørt det samme?

    Det ser ellers skønt ud, med alle de "wanna-be-vækster", herligt!

    SvarSlet
  10. slow motion inklusiv altan-leben. jeg er v i l d med det hele. og kan jeg mon bestille sådan en anemonetur ved lejlighed? ;)

    SvarSlet
  11. Lotte (frodighed)16. april 2012 kl. 22.23

    Miri,,, jeg var fortabt - det var vi begge. Men vi har regnet ud og trukket fra og kigget på logistikken, sådan med transport, arbejde, skole osv osv., og vi jo står med et hus, der skal sælges, hvis.
    Det bliver for uoverkommeligt rodet, og det vidste vi jo nok godt.
    Ansøgningsfristen er denne uge.
    Men vi ta'r det hele som et fingerpeg om, hvad det er vi ønsker os.
    Og så må vi ligeså stille bevæge os den vej, hvis. :-)

    SvarSlet
  12. Kære Polka, man sidder godt på bænken :-)

    Kære Loppe-shoppe, ok !? Så jeg skal/kan vande med det FØR det begynder at stinke ?Det ville unægteligt gøre det mere behageligt at have den spand stående :-)

    Kære Linda, Tak- eller hvad jeg skal sige :-) Anemoneture kan altid bestilles- gerne med kage til :-)

    Kære Lotte, hvilken fornuft I griber det an med- respekt for det ! Ikke noget hyleri eller barnligt trods :-) Dejligt I nu kan arbejde mere i retning af det I drømmer om.

    SvarSlet
  13. Altså, det jeg har forstået er, at hvis man lægger brændenælder direkte på jorden/blandet med jorden, vil den næring der er i dem langsomt blive optaget i jorden.
    Mængden af næring bliver ikke større af at de bliver opløst i vandet, men at det da bare er nemmere at vande end at vente på at brændenælderne opløses på/i jorden.
    Men så meget som det vand stinker (jeg husker det nøje) ville jeg helt sikkert overveje andre gødskningsmuligheder... Det findes jo økologisk, men det er selvfølgelig dyrt...
    Jeg skal nok spørge Lars næste gang jeg snakker med ham! (Han er økolog)

    SvarSlet