søndag den 18. marts 2012

Spirer

 Spirer er godt.
De er smukke at se på, sjove at drive frem, lækre at spise og meget sunde.
Så, hvad venter I på :-)
Det øverste billede, viser en lækker bunke af lucerne spirer.
De smagte godt , under avocado- på hjemmebagt rugbrød, og med karse på toppen.

Denne skulptur, er en spirer fra en grøn linse. En mere markant smag end lucerne.
Jeg bruger en spirebakke/boks, masser af rindende vand og 3-4 dages tålmodighed, så har jeg friske forsyninger af sprøde spirer.

PS; Dagen er tiltaget med 5 timer og 3 minutter  !
PPS, nu cykler jeg på arbejde..Må I alle have den bedste Søndag :-)

19 kommentarer:

  1. Lucernespirer er mine yndlingsspirer! Synes de smager godt i salater og sandwich :-)
    Smuk spireskulptur du har frembragt..

    Håber du får en dejlig søndag, selvom den skal tilbringes på arbejdet.

    KH

    SvarSlet
  2. Spirende frø og forår. Det bliver ikke meget bedre. God arbejdsdag til dig... ;-)

    SvarSlet
  3. Skønt billede af spire, jeg fik virkelig lyst til at indtage dem, og vil fremover prøve at huske at bruge dem lidt oftere.

    Ja, det er skønt at dagene bliver længere og længere, men hvor har jeg også trængt for det.

    Rigtig god dag til dig søde.

    Stort kram
    Marlene

    SvarSlet
  4. Nu kom jeg lige til at savne min ungdoms spirebakke. Jeg var mest vild med spirer af grønne ærter, men pludselig var de tørre, grønne ærter ikke til at finde.... Måske skal jeg lede igen.

    SvarSlet
  5. Kære Miri!
    God arbejdssøndag til dig, vi har også arbejdsdag ude, oprydning osv.
    Smukke og delikate spirer.
    Kh.

    SvarSlet
  6. Tak for tippet.....vil også ha´en spireboks/bakke!

    Håber du har haft en god arbejdes søndag!

    SvarSlet
  7. Fem timer og tre!?!?

    Smukt foto af spiren.

    Helle.

    SvarSlet
  8. Hvor du frister........de er så lækre og sprøde sådanne friske spirer :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  9. .....de er skønne dine spirer.......levede af spirer af egen avl engang i 80erne......mon ikke dine fristende billeder.......kan få mig til at tage dem til mig igen?

    SvarSlet
  10. Søde Karina, de er nemlig gode- har plander om at prøve at putte dem i urtefrikadeller..
    Tak, dagen var travl og nu har jeg fri- indtil i morgen :-)

    Kære Jeanette Mariae; Nej, det gør det næsten ikke :-) Tak :-)

    Kære Marlene; Lyset er her og vi skal bare suge til os :-) Det er nemlig det, vi skal bare huske at bruge dem hist og her !

    Kære Eva; jeg køber mange af mine frø i helsekost, må se efter dine ærter :-)

    Kære Margith, ej, så har I sikkert haft bål :-) Det er godt med bål !

    Kære Betty; det kan jeg godt forstå, at du vil have- er selv meget glad i min :-)

    Kære Helle, dagen er tiltaget med hele 5 timer og 3 minutter- i hvert tilfælde, der hvor jeg bor :-)
    Tak- synes den var så fin:-)

    Kære Dorthe, lige denne fristelse har vi alle glæde af og nytte af. Kager, der frister...Det har mest livsglæden godt af :-)

    Kære bruunsbolig- også jeg :-) Og jeg har fået fat på den samme brunespire bakke som dengang :-)

    SvarSlet
  11. Sikke en god idé at du selv laver spirer! Det må jeg prøve :-)

    SvarSlet
  12. Jeg husker spirerne fra min barndom, men har ikke fået taget vanen med mig. Har nu i flere uger gået og snakket om spirer. Så nu må jeg spørge dig: Hvor køber du lucerne frøene? Og hvis man nu ikke har en spirebakke (Og hvad er det?) hvad kan man så ellers bruge?

    SvarSlet
  13. Kære Madame, det er så enkelt og sjovt og meget billigere end at købe dem.

    Kære Anne; der findes en rigtig god blog og bog, du måske kan have glæde af ,friskespirer.dk
    Jeg har købt mine lucernefrø i en Helsekost forretning.
    Kast dig ud i det- det er så sjovt :-)

    SvarSlet
  14. Ihhhh det må jeg også prøve. De smager jo FANTASTISK. Køber jeg dem bare der, hvor jeg køber frø til køkkenhave, karse mm?

    SvarSlet
  15. Kære Gitte; Dejligt jeg kunne inspirere dig :-) prøv at købe i en helsekost- der kan du få det hele.

    SvarSlet
  16. Mmmmm, jeg holder meget af spirer :)

    SvarSlet
  17. Kære Pernille, det gør jeg også:-) Og især, når de er hjemmedyrket :-)

    SvarSlet
  18. Kære Pernille, det gør jeg også:-) Og især, når de er hjemmedyrket :-)

    SvarSlet