fredag den 30. marts 2012

Det daglige brød

Fredags træt eller ej, brød depoterne skulle fyldes op
 Først dej til Lørdag Morgen boller.En våd dej,en, vi tager hvad vi har dej. Nu kan den stå og hæve laangsomt,i køleskabet,inden den i morgen skal bages og nydes med smør.
En pladefuld Biscotti- det er altid godt at have en lille kage, når man kommer træt og kaffe tørstig hjem.
 Supertyndt og sprødt knækbrød- et eksperiment, hvor jeg tog færre kerne og frø, end jeg plejer, og mere groft mel og havregryn. Eksperimentet udsprang af mangel på frø og kerner, da de fleste skulle i -
- Rugbrøds dejen.
Den skal nu også stå i køleskabet, i 2 dage, før det bages.
Jeg bager fortiden rugbrød  efter en opskrift fra Ny Nordisk Hverdagsmad. Det er uden surdej- langtidshæver med ganske lidt gær istedet for.
Herhjemme er det et hit.
Og det fryser perfekt.
Nu kan weekenden bare komme- jeg er så parat :-)

12 kommentarer:

  1. Sikke en energi en fredag eftermiddag. Jeg må indrømme at jeg satte mig i solen en halv time og nød det bare. Jeg starter nu også brød op i aften, tror jeg vil prøve din opskrift på rugbrød næste gang.

    SvarSlet
  2. Hvor lyder det lækkert alt sammen! Jeg har ikke prøvet at bage knækbrød - men det får jeg lyst til! Lige nu laves der rugbrødsdej her i baggrunden :-)

    SvarSlet
  3. Kære Miri
    du har godt nok haft bage(dej) travlt i eftermiddag ...
    Det hele lyder sååå lækkert
    og de biscotti og kaffen uhm...
    håber det hele blive vellykket når det kommer fra ovnen ...
    (selvfølgelig gør det det :)

    Rigtig god brød weekend(ferie)
    kram♥

    SvarSlet
  4. Det ser altså lækkert ud. Det hele.

    SvarSlet
  5. Kære Pia, jeg synes du gjorde deteneste rigtig- satte dog ned og nød solen :-)

    Kære Madame; Det er hyggeligt at bage og duften er et ekstra plus :-)

    Kære 3.sal, :-)

    Kære Marianne; Sidder nu en Lørdagsbollen og den er skam lækker :-)

    Kære Marlene, tak :-)

    Kære Eva, det er hyggeligt at bage :-) Det hele :-)

    SvarSlet
  6. Hvor ser det godt ud Miri......håber du nyder de frisk bagte boller her til morgen ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  7. Kære Dorthe, har netop tørret den sidste krumme af mundvigen :-)

    SvarSlet
  8. Åh så gott det ser ut... Vilken fin blogg du har. Hälsningar Sara

    SvarSlet
  9. Det ser virkelig godt ud!
    Kan man få lov til at få opskriften på dit rugbrød og knækbrød? :-)

    SvarSlet