fredag den 10. februar 2012

Karse

 Vi trænger til grønt! Frisk grønt med smag og kraft og vitaminer.
Det er vinter og jorden er hård, så derfra kan vi ikke høste.
Men i den lune vindueskarm, kan vi skabe vækst.
Karse.
Jeg lægger de små frø i vand et par timer. Så svulmer de op og klister fint til vattet.
Derefter er det bare at vente.
Og mens du venter, holder du frø og vat fugtige.
Snart kan du høste den små fine og dog peber/sennep smagende kimplanter og drysse den på din mad.
Og den kan sparke smag i både koldt og varmt.
Ingredienser; en fin tallerken, bomulds vat, karsefrø, vand, lys og lidt tålmodighed.

13 kommentarer:

  1. Det havde jeg helt glemt :-) Jeg har lige gjort jord klar til at så chili. Nu kan jeg næsten ikke vente på foråret.

    SvarSlet
  2. Jeg blev i godt humør af din overskrift. Karse. Selvfølgelig. Karse. Vi kan skabe vækst i vores vindueskarm og det er der brug for. Nu. Grøn og lækker.

    Knæhøj karse, måske var det derfor? ;)

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Mmm - karse! Jeg har gået og tænkt på bønnespirer, og havde helt glemt karsen!! Du har da så ret - det er ved at være tid!

    SvarSlet
  5. Uhm - kan dufte det bare ved at se på dit billede. Nu står der karse på min huskeseddel!!! Tak!

    SvarSlet
  6. Vi er også helt vildt med karse her, og det er så hyggeligt at have stående og se på.
    God fredag til dig.

    SvarSlet
  7. Du er så fantastisk god til at få glæden ind over de små ting. Karse selvfølgelig, æggemad med karse, så bliver jeg da bare i godt humør. Skal vist have sat karse i weekenden, tak :)

    SvarSlet
  8. ......ja vi skal da ha karse........må købe karsefrø, når jeg nu skal ud i verden i min karsefarvede bil.......karse karse karse go weekend:-)

    SvarSlet
  9. Dagens grønne glædes-spire! Hvor kan man få karse-frø i en fart!? ;o)

    SvarSlet
  10. JAAAHHH da - du er en knag... i kurven med sådan en bette pose karsefrø og i den kommende uge kan vi få dejligt grønt drys på æggemadderne! SKØN aktivitet, som jeg lige NU samler på. For vi er lidt "ømme" om vores husholdningsbudget i denne tid, og vinterferien må gerne fyldes op af alle mulige små og store gratis glæder. Og frisk egenavl på æggemadderne i den kommende uge er jo da een af den slags hygge-herligheder! Tak!!

    SvarSlet
  11. Kære Margith; Det er rigtigt, kan godt huske at chili jo skal såes her i denne skønne måned - god fornøjelse :-)

    Kære Sidse; Karse er godt :-)

    Kære Megan; Hæ hæ- og bred ymer :-)

    Kære Anne; ja- det er på tide med noget karse:-) Også en hyggelig beskæftigelse for Samuel:-)

    Kære Kirsten; jeg elsker også duften af karse:-) Og om sommeren sår jeg den udendørs i jord- den bliver en helt anden urt.

    Kære Sonnie; Det skaber nemlig liv og forårs fornemmelser :-)

    Kære TrompetTrut, dejlig jeg kunne inspirere lidt :-) Og god weekend:-)

    Kære bruunsbolig- har du en karsefarvet bil- sejt !! Rigtig god tur :-)

    Kære Krutters krøller, planteskolen ! Og nogen gange i Netto :-)

    Kære Hjemmemortilni, det er nemlig en sjov beskæftigelse sammen med børn:-) og når du sætter frøene i blød, kan man også "forme" figurer/tegninger med dem , på vattet- det er da sjovt.

    SvarSlet
  12. Sad på runde i blogland for lidt inspiration til vinterferieaktiviteter med ungerne - og ja karsen, havde jeg da også glemt, karse og æggebakker - tak for inspirationen :-) KH Charlotte

    SvarSlet