onsdag den 18. januar 2012

Savn og Længsel

 Jeg savner vores vilde snekanin Anemone.
 Jeg savner at gå have- runden og holde øje med, hvor erantis og vintergæk dukker op først.
 Jeg savner min kompost.
Engang havde jeg en have- faktisk to. En foran huset og en bagved huset.
Nu har jeg en altan- faktisk to. En foran lejligheden og en bagved lejligheden.
Men de vender dårlig i forhold til solen lys og varme. De er mørke.
Mine haver var mine drømme.De var en vigtig del af mig. Jeg kan godt leve uden en have, men jeg vil helst ikke.
Jeg føler jeg mangler en del af mig selv.
En del af mig, visner hen- uden en have.
Savn.
Derfor sniger jeg mig rundt og tager billeder ind i andre menneskers haver;
- for jeg må jo holde øje med hvor vintergæk og erantis dukker op :-)
Og i mens vil jeg længes efter den dag, hvor jeg igen får en have eller to.

12 kommentarer:

  1. På en måde ejer vi alle naturen, ikke sandt? Skoven, engen, marken, forårsblomsten ... Og det er dejligt at have et mål, at glæde sig til, at man får en have ...
    Klem ...

    SvarSlet
  2. Du må komme og kigge, plante og lave lige det du vil i min have, MEN advarsel, den er RØV kedelig....
    Virkelig...

    Jeg savner at plukke Jordbær, bælge ærter og spise radiser på terrassen med min mor... (mine dejlige sommer barndomsminder)

    Jeg håber for dig at du igen får en for OG baghave... eller en kolonihave måske??
    Det lyder også som om en have er noget af dig.....

    SvarSlet
  3. Søde Madame, enig- vi ejer alle lidt af naturen og kan nyde den så meget vi kan:-) Men jeg må også ha min bid jord, hvor jeg bestemmer :-)

    Kære FamilienG; Hvor er du sød :-) Tak for at ville dele din have med mig :-)
    Ved du hvad, jeg føler faktisk jeg mangler noget af mig, nu hvor jeg ikke har en have..

    SvarSlet
  4. kære Miri
    Jeg forstår dig så godt ..og alligevel ikke ...hvis man én gang har haft en have må det være rigtig svært at undvære ..(jeg har jo ikke prøvet at undvære) ... men der sidder nok en del der ude der forbander deres have .....
    Måske du skulle sætte et opslag op i Netto med havehjælp tilbydes ..eller ja måske finde en lille kolonihave .....
    kæmpe kram fra en der savner dig ...

    SvarSlet
  5. Søde og dejlige Marianne; Tak for gode råd og undskyld min klynk:-) Jeg har brug for MIN have. Et lille bid af denne smukke planet, hvor det er mig der bestemmer:-)Og jeg savner også dig......

    SvarSlet
  6. Kan godt forstå at du længes. Specielt nu og de næste måneder hvor alt pipler frem, lyset kommer og man også selv får mere energi.

    Stine:)

    SvarSlet
  7. ....kan godt forstå ønsket om at have bestemmelses- og "gøreret" over et lille stykke jord......gad vide hvorfor du har mistet din have......?Jeg er sikker på at ønsket om en have til dig......kommer......snart....:-)

    SvarSlet
  8. Jeg godt forestille mig, det må være tomt uden have, hvis man har været glad for at have én!
    Hvis vi ikke havde sommerhus og have dér, så tror jeg, vi skulle have en kolonihave istedet for...
    Godt, du kan "låne" andres haver :-)

    SvarSlet
  9. en have er det dejligste... jeg bruger dog kun vores til at drikke kaffe i og spille bold - arbejdet består i at slæbe krukker og møbler fra a til b og tilbage igen, kæresten siger at om sommeren har jeg endnu et sted jeg kan ommøblerer :) havde i årevis en kææææmpe have på 2000m2 som jeg elskede men da jeg ikke elskede min mand længere (hmmmm) måtte jeg af med haven. tja man kan ikke ha´ det hele ;) så da jeg var alene med ungerne lejede jeg mig en billig en lige rundt om hjørnet hvor jeg stille en gammel cirkusvogn på og der var vi lykkelige i 5 år - man skal altså ha en have, nemlig! så mon ikke du skulle ringe til noget haveselskab eller hvad sådan noget hedder i dk og få pagtet sådan et lille stykke losarina´s mor-land??? faktisk fandt jeg mit stykke over en boligforening som lejede grundstykker ud som ikke var bebygget... ups, det blev lige en lidt lang kommentar ;)

    SvarSlet
  10. Kære Stine, tror også mine nærmeste "frygter" dette forår, hvor de skal høre på mig :-)

    Kære bruunsbolig- at plante et frø og give det de bedste betingelser- at føle naturens gang, helt tæt på. At plukke en rose og knase et stikkelbær..
    Jeg måtte flytte pga dårlig økonomi efter skilsmisse.
    En god og nødvendig skilsmisse for mig :-)

    Kære Anne, jeg tror at hvis man elsker sin have- er det svært at leve uden og man må finde andre løsninger, eller bare drømme :-)

    Kære Christina, hvad vi bruger vores have til eller hvordan- det er heldigvis vores egen sag- for det er nemlig vores :-)
    Jeg elsker din historie om, hvordan du skaffede dig en ny have med cirkusvogn og det hele ! Du handlede og lod være med at klynke(som jeg) dejligt inspirerende.Og tak for dine ord:-)

    SvarSlet
  11. Er det ikke muligt at få fart i en lille nyttehave et sted i nærheden? Jeg kunne forestille mig, du kunne have rigtig meget glæde af bare den mindste stump jord :)

    SvarSlet
  12. Kære Pernille, jeg ved det faktisk ikke- ofte koster det også penge og dem vælter jeg mig ikke lige i pt. Men kunne sørme godt være jeg skulle undersøge det- tak :-)

    SvarSlet