søndag den 29. januar 2012

Jeg løber

Jeg er en kvinde, der må ud i det fri hver eneste dag.
Ud og bevæge mig i frisk luft.
Da jeg var ung dyrkede jeg skam indendørs idræt som Jazzballet, gymnastik og fægtning.
Da jeg fik børn kom de lange gåtur og gymnastik på stuegulvet.
Som travl mor og kone med et aktivt arbejdsliv,blev det de lange cykeltur til og fra arbejde og i weekenden, de gode ture i skoven med mand og børn.
Ud skulle jeg og ud skal jeg.
Ud at bevæge min krop, for det giver mig ro i hovedet og fred i kroppen.
Jeg har aldrig kunne se det fede i at løbe. ALDRIG!
Løbe for at løbe. Spurte, højt prustende rundt på veje og gader i alt slags vejr...TSK !
Iøvrigt slet ikke en mulighed for mig med min ryg og drillende knæ.
Troede jeg.
En forårsdag for snart 2 år siden, skete der noget meget underligt- jeg fik lyst til at løbe..
Mig. Løbe. ?
Jeg tænkte, at det var nu eller aldrig- med det der løberi.
?
Jeg investerede i et par rigtige løbesko. Stod skam midt i Ballerup Centeret og fik vurderet fødder og blev rådgivet om den bedste sko til mig.
Mig. ?
Og så begyndte jeg at løbe. Bare sådan- snørede skoene og løb.
I skoven.
Op ad bakke, ned af bakke, ind og ud mellem træer og søer.
Og jeg nyder det.
Mig !
Jeg løber og har løbet i snart 2 år !
Jeg løber, fordi jeg ikke kan lade være.
Jeg løber ikke som Daniel Day-Lewis og hans brødre i Den Sidste Mohikaner, men jeg leger nogen gange, at jeg gør det.
Jeg løber i gamle joggingbukser og en t-shirt. I disse tider, mange t-shirts og uldvanter og halstørklæde.
Jeg løber, fordi jeg kan og  jeg løber på mine betingelser.
Jeg tager ikke tid- jeg lytter til min krop.
Nogen gange løber jeg, som havde jeg vinger(næsten), andre gange går det langsomt, at jeg kan nå at hilse på det travle egern og plukke en anemone.
Ofte render jeg rundt, derovre i skoven, og snakker med mig selv, " Kom nu- du skal løbe den lange tur" , "åh- nej det orker jeg ikke..Tror jeg er ved at blive syg- host ! ", "Sludder ! Kom nu- prøv nu ! Du kan bare gå engang imellem, bare du tager den lange tur".
Jeg løber 2-3 gange om ugen og ofte har jeg MEGET svært ved at tage mig sammen.
Men jeg løber og det er mig der bestemmer det hele!
Det at løbe skal være en glæde, en berigelse ellers gider jeg ikke.
I hele December kunne jeg ikke løbe.
Og tænk, jeg savnede det.
Mig ! Savne at løbe! TSK!
Jeg er ikke en strømlinet løber med tjek på tider, ruter og sejt udstyr.
Jeg løber alene og jeg bliver stort set altid overhalet.
Pyt.
Jeg er bare mig, der løber og jeg er glad for det og det er det der tæller- for mig.

21 kommentarer:

  1. Jeg er aldrig rigtig kommet efter det at loebe, maaske en dag - for viljen er der faktisk. Det er en genial maade at faa motion paa, for det eneste der skal til er et par gode loebesko. God tur!

    SvarSlet
  2. Jeg rider. Hesten og naturen. Harmoni og samarbejde.
    Jeg elsker det!

    Glædelig søndag.
    Kirsten

    SvarSlet
  3. Jeg bliver altid så imponeret over at nogen løbe, men jeg holder mig til gåture med Diva og cyklen.
    Du er en sej kvinde Miri.

    SvarSlet
  4. Hej Miri
    Dejligt dejligt indlæg!!!
    Her sidder jeg varm i kroppen efter tiltrængt bad ovenpå en lang løbetur. Det blev til 10 km. i dag, det er lææææænge siden jeg har løbet så langt!
    I de perioder hvor jeg løber 2-3 gange om ugen får jeg det så meget bedre både psykisk og fysisk. det er ren terapi, og min tid helt alene!
    Gå for den Miri. På din helt egen måde i dit eget tempo, det lyder så rigtigt.
    Fortsat god søndag.

    SvarSlet
  5. "Jeg løber ikke som Daniel Day-Lewis og hans brødre i Den Sidste Mohikaner, men jeg leger nogen gange, at jeg gør det." - Du er så sød min lille mor :)

    SvarSlet
  6. Jeg blev helt inspireret, men löbe er endnu ikke min melodi, derimod kan jeg godt lide at gå og kigge mig omkring, så det må göre det ud for det samme.

    SvarSlet
  7. Gid jeg var sådan en løber som dig. Men det skal jo komme over én, ikke? Og det er ikke sket. Endnu!

    SvarSlet
  8. Jeg VED bare, at det kommer til mig lige pludselig. Og så er jeg klar! Viljen er der - blot mangler lysten :-)
    Derfor er det så SKØNT at læse dit indlæg :-)

    SvarSlet
  9. Jeg synes du er sej.
    Det kan selvfølgelig være jeg tager fejl, men jeg tror aldrig, jeg kommer til at løbe. Gå og cykle jo. Men løbe. Mig. Nej.
    Men jeg synes du er sej :)

    SvarSlet
  10. Kære Tina; Det er nemlig en meget fleksibel metode at få frisk luft og motion på.Og hvor der er vilje, er der en vej :-)

    Kære Kisser Laptern; Det kan jeg godt forstå at du gør:-) Det må være en fantastisk følelse at sidde på ryggen af det store dyr og ride i naturen.

    Kære Margith; Det er også den dejligste motion- lange ture i en smuk natur:-)

    Kære Sidse, Jeg er faktisk små doven, men det lykkes ofte at sparke mig selv igang :-)

    Kære Gaia, du er en "rigtig" motion kvinde - der elsker at løbe og dyrke fysiske udfoldelser i motion center og sådan noget- respekt og ydmyghed fra mig :-)
    10 km- sejt !

    Kære 3.sal..; Og du skal glæde dig til at se den film ! Forstår ikke hvordan du har kunne undgå at se den:-)

    Kære Samtaler, som du måske kan læse, havde jeg heller aldrig troet jeg ville kunne finde på det ! :-)
    At gå ture er en fantastisk måde at få bevægelse i krop og sind:-)

    Kære Eva; Du løber da løb med nummer på brystet og alt så noget! Jeg er den glad AMATØR og løber uden pres, kun for sjov, for ellers er jeg nervøs for at jeg ikke gider:-)

    Kære Kirsten, måske vågner du lige pludselig i sommermorgen og snører skoene :-)

    Kære Pernille, du lyder som mig for 2 år siden :-) Jeg forstår heller ikke mig selv :-)

    SvarSlet
  11. Hvor er det dejligt at læse! Løb giver endorfinerne en ordentlig tur rundt i systemet - vi har SÅ godt af at komme ud og få motion :-)

    SvarSlet
  12. ...gid jeg kunne hægte mig på dig af og til. Jeg øver mig i øjeblikket på at løbe... Det kniber lidt, for det er kun blevet til 3 gange i år, men det er allerede mere end sidste år! Pga min astma kan jeg ikke løbe særlig længe ad gangen, det er en af grundene til denne udfordring. Dernæst ville det være dejligt at have frihed til selv at bestemme træningstidspunktet og ikke altid at være afhængig af holdtider i fitness centeret. Tak for sparket, Miri. Du er god!

    SvarSlet
  13. I hear you woman!!
    Jeg er også en løber og jeg elsker det!
    Kh Ulla.

    SvarSlet
  14. Kære Madame; ja, vi har så godt af det- vi både ved det og kan mærke det, bare underligt at vi kan ha så svært ved at få det gjort :-)

    Kære Mette, det må alt andet lige også være noget af en udfordring at løbetræne med astma !
    Det er da flot at du har været ude 3 gange !
    Du skal være sød ved dig selv:-)

    Kære Ulla,:-) Du er en af de tjekkede seje, der overhaler mig i skoven- ha ha :-)

    SvarSlet
  15. Du skriver så poetisk om løpingen at du nesten klarer å tenne meg, - og det er godt gjort. Jeg er livredd for løping.

    Jeg går!

    SvarSlet
  16. hej Søde dejlige seje Miri :O)

    jeg ææælsker din måde at skrive på ;o)...smilller
    Jeg villllle såååå gerne løbe ....sidder tit i sofaen og siger til mig selv ...det er i dag ..efterfulgt af maaange undskyldninger ....
    nå jeg fortsætter mine går og cykleture ...og tænker på dig og løbeture ♥
    kæmpe kæmpe kæmpe savner dig kram♥

    SvarSlet
  17. Kære Hege, Tak :-) Jeg forstår dig ! Jeg blev jo også bare ramt af denne løbe glæde og overvandt min løbe skepsis.AT gå- det er godt !

    Kære Marianne, og det er også godt nok og mere end godt du knokler derud af og behøver ikke at løbe også. Nyd du dine smukke ture på hjul og traveben:-)
    Jeg savner også dig.

    SvarSlet
  18. sä härligt inlägg. och jag som inte joggat sedan innan jag fick bran, blev riktigt sugen (ler)
    jag går promenader istället. gärna långa med vagnen. letar efter sol..

    kramar en tisdag, Lycke

    SvarSlet
  19. Kære Lycke; At gå lange ture med baby i vognen, dét er altså også noget af det bedste- jeg kan godt huske det :-)

    SvarSlet
  20. Jeg ville ønske jeg kunne løbe....det ser så sejt ud :) mine knæ vil bare ikke MEN jeg går nærmest power walking. Min rute er 6 km og jeg elsker min tur. Har også samtaler på højt plan undervejs ja ja med mig selv ;)

    SvarSlet