torsdag den 29. september 2011

...Suk...

Synes godt nok, jeg er træt i disse dage.
Arbejdet sluger al min energi.
Et arbejde er ikke bare et arbejde.
En arbejdsplads består af mennesker.
Flere mennesker.
Mange mennesker.
Forskellige mennesker.
Det handler om kemi.
Det handler om rummelighed.
Det handler om meget andet end selve det at arbejde.
Det kan godt være svært.
Nogle mennesker går i små sko
Nogle mennesker har ret travlt med, hvad andre mennesker skal og ikke skal gøre.
Det handler om ledelse og en arbejdsplads kultur.
Det gør mig helt træt ind i knoglerne.
Og det er ikke en af de ting, jeg kan gøre noget ved.
Jeg må bare lære at leve med den.
Lære, hvordan jeg kan trække en gylden pose af  teflon omkring mig, så alt det bøvl og fnidder, glider af og ikke dræner mig for energi.
Energi, der burde bruges på at arbejde, at lære.
Og til at leve det liv, jeg gerne vil.


Jeg vil have energi til det liv.
Mit virkelige liv.
Mit sande liv.
Det liv, hvor jeg kan være mig og gøre det jeg vil og holder af.
Være med de mennesker ,jeg kan lide, og som holder af mig.
Men det kræver overskud.

Og det er der ikke meget af i disse dage.
Jeg prøver altid at leve lige nu og her.
Men må indrømme- at jeg glæder mig til weekend :-)
Og så beklager jeg, de mærkelige tekst linjer, i første del af indlægget.
Jeg fatter ikke hvordan de opstod og orker ikke at sætte mig ind i, hvordan de bliver ordentlige linjer.
Jeg er ikke trist, bare træt.
Og nu vil jeg bage muffins med marcipan og ribs.
Løbe mig en tur.
Tage et langt bad.
Drikke et glas vin, imens jeg laver mad til ÆldsteDatter og mig selv.
Og så vil jeg kaste mig i sofaen med et nørkleri, en muffins og lade svensk tv underholde mig.

18 kommentarer:

  1. Lille mor :( Muffins hjælper altid og du må godt tage to glas rødvind :)

    SvarSlet
  2. Kære Datter- øj, du var hurtig ! Tak:-)

    SvarSlet
  3. Det er en kunst i sig selv at lære at være tålmodig, sortere fra blandt mund-lort, smile i håbet om det smitter og være nærværende med mange forskellige mennesker hver dag.
    Så jeg kan GODT FØLGE dig....

    Mest kan jeg følge din plan, løbetur, muffins, hygge med ælstedatter og et godt glas vin ;o)

    Hatten af for kuren, der giver energi, løst og overskud tilbage tifold :o)

    ha en rigtig dejlig aften

    kh en kender af træthed!!

    SvarSlet
  4. Mmm, det lyder som gode muffins! Og som en god måde, at restituere sig en smule ovenpå det, du beskriver fra dit arbejde!

    Rigtig god aften :-)

    SvarSlet
  5. ja, det er netop mennesker - ikke arbejdet an sich...., men du har råstyrke....ellers er der jo muffins, søde døtre og et glas..kærlig hilsen

    SvarSlet
  6. Kære FamilienG; Tak. Tak fordi du gav dig tid, til at skrive til mig. Det gjorde godt at læse dine ord og du fik mig til at huske på at smile og glide af. Sidder her og skriver, mens suppen koger:-)

    Kære Anne; Mange mange tak- jeg ønsker dig det samme:-)
    Og nogen dage er man nød til at ty til muffins :-)

    Kære Lone, tak for din tiltro til mig:-)

    SvarSlet
  7. Ja, det er vigtig at gøre noget godt for sig selv, ikke kun efter arbejde, men også mens man er på arbejde. Jeg har lært mig selv at tage små pusterum også når jeg er på jobbet. Det har virkelig hjulpet. Måske kan du bruge det.

    SvarSlet
  8. Dette høres ikke bra ut, Miri. Vi selger deler av vårt korte liv for å kunne spise og kle oss. Sånn må det være og sånn skal det være. Men i vår del av verden skulle det være mulig å kombinere glede og arbeid. Når livet hjemme blir så mye mer verdifullt enn livet på jobben, da mister man for mye dyrebar tid. Hva kan du gjøre med det? Finnes det annet arbeid?

    Jeg får så lyst til å si: Kom til oss! Kom til min arbeidsplass! Der er det romslige sko, smil og latter, godt vennskap, en dæsj galskap, nærhet og muligheter for utvikling. Jeg ville så gjerne ønske det samme for deg.

    Kan du ikke finne en løsning?

    SvarSlet
  9. Jeg har gennem en lang sygemelding med stress erfaret, at man må huske på at lade batteriet op med de ting man holder af. Og det lyder som om du bruger samme opskrift. Men de dage, som tærer på energien er svære og så er det den helt rigtige tid til forkælelse. Håber (og ved) at dagen i morgen bliver bedre :-) Og ps. hvis det lykkes dig at lave sådan en teflon pose, der får skidtet til at glide af, så må du endelig lave en DIY :-)
    Varme Tanker fra Carina

    SvarSlet
  10. Kære Miri!
    Jeg bliver så trist på dine vegne, har du mulighed for at forlade området i dine pauser? Selv 15 min. væk fra stedet giver en lille tur på 7 1/2 min. ud og tilbage. Det har jeg brugt på en arbejdsplads jeg havde en gang.
    Knus og god aften.

    SvarSlet
  11. Derfor elsker jeg mit arbejde så højt, for der får jeg også energi og det er bare så meget værd og så er den min familie på sin vis. Efter jeg fik fleksjob og tingene fik ro, så er jeg meget mere mig og meget gladere og det giver energi alt sammen. Kender alt for godt hvoran du har det, det er bare skide surt!

    SvarSlet
  12. Kære diy se her hvordan; Tak for dit råd. Jeg vil prøve at se om det kan lykkes, med indlagte pusterum.

    Kære Hege, du er sød ! Gennem de år jeg har læst med hos dig, lyser det ud fra dine ord- at du elsker dit arbejde, din arbejdsplads og de mennesker du omgås- og det er en meget stor gave.
    Selvfølge må der ske noget, eg må finde en løsning i mig selv.
    For ellers går jeg ned.

    Kære Carina, tak for dit råd og mening. Og for at huske mig på, at det er denne tilstand, der kan føre til stress.
    Hæhæ- du kan tro jeg så vil lave en diy :-)

    Kære Margith- lyder som en rigtig dejlig ide- at fysisk komme lidt væk og få lidt luft. Om det er en mulighed- jeg tvivler stærkt. Men jeg vil tænke over en løsning:-)

    Kære Rikke, for mig handler alt om balance. Og pt er mit arbejdsliv i kraftig ubalance..
    Det gør mig glad at høre at du trives- for jeg ved at det ikke altid har været nemt.

    SvarSlet
  13. Kære Miri.

    Jeg kan så godt følge dig i alle dine tanker vedr. arbejdet. Din beskrivelse og dine ord rammer dybt. Jeg har det ligesådan med mit arbejde..
    - Og så er jeg virkelig ked af, at jeg måtte melde afbud i går! Det var faktisk arbejdets skyld... Skal nok fortælle mere når vi ses. Kan desværre ikke skrive om det her.

    Er lidt misundelig på dit glas vin, nøj hvor kunne jeg godt drikke sådan et glas! ;-)

    Håber du får en dejlig og solrig weekend.

    Knus

    SvarSlet
  14. Åååh, jeg forstår de ord, du indleder indlægget med. Og jeg forstår dine tanker om en virksomhedskultur. Og mennesker, der går i små sko. Hold da kæft, hvor må de få ondt i fødderne!

    Jeg kender det. Ganske godt. Fra mit forrige arbejde - der hvor jeg skal starte igen på mandag, når vi er hjemme igen.

    Elsker din teflon-metafor!
    Det skal jeg øve mig i!!!

    Knus og rigtig god fredag.

    PS: Kender dig jo ikke personligt - men jeg synes, du er god med ord :-) (og billeder!)

    SvarSlet
  15. Lyder som en god plan du havde...håber den gav lidt energi til overskuds-kontoen.
    Hvor er det træls at din arbejdsplads skal dræne og trække al energi og overskud ud af dig...det er jo hellere ikke optimale læringsbetingelser...
    Men lov mig at holde fast i dig selv og den du er...for du er helt unik, skøn og noget ganske særligt.

    Kram fra Camilla

    SvarSlet
  16. Jeg kender præcis de tanker, du skriver i din indledning. Af samme grund skifter jeg snart arbejdsplads, da der heldigvis bød sig en mulighed. Der er faldet en stor sten fra mit hjerte, for vi lægger jo ganske mange livstimer på arbejdspladsen!
    God strategi med løb, muffins og vin i øvrigt ;o)

    SvarSlet
  17. Søde du, det er anden gang jeg læser dit indlæg nu, blev så trist første gang at jeg ikke vidste hvad jeg skulle skrive ;(

    Er så glad for du har din familie at være sammen med, og at du kan finde ud af at forkæle dig selv og dine nærmeste, selv når du er træt ;o)

    Jeg har selv været et sted der tog alt min energi, og det endte desværre i den helt store nedtur for mit vedkommende - der blev brug for hjælp udefra, jeg fik den heldigvis i tide - kom tilbage til samme job, men måtte sande at der kun var en vej for mig - væk! Væk fra jobbet, væk fra faget - finde en helt ny vej i livet, jeg skiftede retning, og er i dag glad for de valg der nu for en periode har fået mig til at trække stikket HELT ud, og gå hjemme.

    Det har været svært, og ind imellem ekstremt hårdt økonomisk, så ved godt at det måske ikke er løsningen for dig, at vælge indkomsten fra er desværre ikke altid et valg der er muligt, men håber du finder en løsning, så du igen kan få energien tilbage - Pøj Pøj!

    SvarSlet
  18. Kære Karina; Det er ikke godt! At vi skal ha det sådan ! Vi må virkelig ændre hva vi kan! Og det tror jeg skam også vi gør- desværre er der meget vi bare ikke kan gøre en fis ved.
    Jeg forstår dig, rødvin er nemlig godt :-)
    Og jeg er også ked af vi ikke kunne ses- men sådan er det bare:-)

    Kære Glade Blogger- tænk nu begynder en helt anden tilværelse for jer. Måske noget er det samme, som før jeres udlandsophold, men I er jo forandrede og det må vel betyde, at alt er forandret, på en eller anden måde..
    Kryptisk !? :-)

    Kære Camilla, tak for de ord ! For jeg er efterhånden begyndt at tænke, at jeg må ændre et eller andet i mig når jeg synes det er så hårdt! At jeg må gro hård hud og evnen til at lukke øjnene for uretfærdighed og dårligt klima.
    Tak- søde du:-)

    Kære Hulemor- Respekt ! jeg har stor respekt for at du handler på dine følelser! Flot gjort!
    Og opladnings strategien er skøn:-)
    Men- kan se på mavens omfang, at jeg vist har brugt den strategi lidt for ofte:-)

    Kære Uglemor. Jeg ked af du har oplevet en sådan situation !
    Ked af, at vi er så mange der oplever den!
    Beslutningen om at søge væk var rigtig at tage,tror jeg.
    Jeg er selv gået ned engang.. Denne nye uddannelse, var et forsøg på at komme op igen. Hmm..
    Men det skal og vil gå ! Jeg vil ha det til at lykkes !
    Og ja, jeg er heldig for jeg har de bedste børn :-)

    SvarSlet