fredag den 30. september 2011

Ord

Jeg holder meget af ord.


Engang var jeg et rigtigt ord menneske, jeg kunne skrive og jeg kunne tale.
Begge dele kan jeg stadig :-) - men ikke på samme ubesværede  måde.
Ord kommer ikke så let til mig mere. Ofte gemmer de sig- jeg ved de er der, men jeg skal lede efter dem.
Engang kunne jeg slynge om mig med  svære og komplicerede ord, på en naturlig og sikker måde.
Så fik jeg stress og Angst.
Nu er min virkelighed en anden.
Hele mit liv er anderledes og på en eller anden måde- nyt.
Min tilgang til ord er også anderledes.
Jeg elsker stadig ord.
Og kan næsten blive åndeløs, når ordene danser sammen på en særlig måde.
En forfatter, der optager mig meget for tiden, er Linda Olsson.
Jeg fortalte om hendes debut roman; "Astrid og Veronika", for noget tid siden.
Nu læser jeg hendes næste bog, "Sonate til Miriam".
!
Hendes ord, hendes måde at sætte ordene sammen. De følelser og tanker, hun kan beskrive med ord, så de rammer en klang i mig. !
.. "- når man er i gang med at leve sit liv, indgår de enkle komponenter i en helhed, som så let kan blive taget for givet. Men først når man bliver opmærksom på de enkle dele, kan man begynde at forstå miraklet. Det tog mig næsten et hel lv at gå i gang med at lede efter lydende, de toner, der udgør mit livs musik. Og det krævede et offer så enormt, at det berøvede mig alt det, der havde givet mit liv mening. Men i den fuldkomne stilhed, der kom efter, hørte jeg omsider en første, enlig tone, og andre fulgte langsomt efter."

-- Linda Olsson-- Sonate til Miriam.

Jeg er kun nået til side 86 men allerede nu, kan jeg anbefale denne bog.
Hun kan noget med ord.
De rammer i hvert tilfælde mig.

8 kommentarer:

  1. Hvor smukt. Jeg får travlt i vinter med alle de bøger jeg skal læse :-)
    Kh.

    SvarSlet
  2. DET er nogle smukke ord Miri! Tusind tak fordi du deler dem. Og dine ord, og den måde du bruger dem på, er lige præcis grunden til at jeg elsker din blog. Måske har du mistet nogle ord, men fået en masse andre, eller evnen til at bruge dem anderledes. Jeg kender ikke dine ord fra før, men dem du har nu kan jeg virkelig godt lide.

    SvarSlet
  3. Handler den om en mand, der søger svar om sin fortid? Jeg er ikke god til at huske bøger, men den titel klinger indeni mig og sætter billeder på Tyskland og Sverige som steder for handlingen :-) God fredag til dig

    SvarSlet
  4. Tak for knus ;o). God weekend og kærlig hilsen Hulemor

    SvarSlet
  5. Som Anja, Så kender jeg ikke dine ord før, min dine ord nu, rammer mig på en helt særlig måde - bliver helt rørt når jeg læser dine ord.

    Kender selv det med at depression og angst kan ændre ens liv, er vokset op med en mor med panikangst, og har selv været igennem en periode der var præget af depression og angst - og min levevis i dag, er så meget anderledes end tiden før.

    SvarSlet
  6. Åh, jeg ELSKEDE "Astrid og Veronika"! Dejligt at der er en ny fra denne forfatters smukke sjæl... Og ordene, kære Miri -de flyder så fint, at vi får indblik og genkender. ;o)

    SvarSlet
  7. Kære Margith- den slags travlhed er af det gode :-)

    Kære Anja, Det er jeg rigtig glad for at du fortæller mig ! Jeg føler mig ofte lidt handikappet- fordi jeg ikke synes jeg kan formulere mig ordentlig.
    Så er glad for din mening, som faktisk betyder ret meget for mig :-)

    Kære Lene, netop ! Og jeg er heller ikke voldsom god til at huske, så ofte læser jeg en bog mange gange :-)

    Kære Hulemor- skulle det være en anden gang :-)

    Kære Uglemor- jeg bliver faktisk rigtig glad for at du fortæller mig det.Det betyder meget for mig, at I kan bruge det jeg fortæller til et eller andet :-)

    Kære Rina, tak:-) Hvis du elskede Astrid og Veronika, så MÅ du læse denne !

    SvarSlet
  8. Jeg synes du er ret god til det med ord, og til at dele dem.
    Tak!

    Nyd nu den weekend :-)

    SvarSlet