søndag den 14. august 2011

De de småkager

125 gram blødt smør
1 dl rørsukker
1 æg
1,5 dl hvedemel
0,5 dl havregryn
0,5 tsk bagepulver
lidt salt
50-60 gram hvid chokolade
50-60 gram mørk chokolade
Skal af en citron

Citronen skal selvfølgelig være usprøjtet  og chokoladen af god kvalitet.

Rør smør og sukker grundigt sammen.
Tilsæt ægget og rør videre.
Bland de tørre ingrediensser sammen og vend dem i dejen.
Riv citronens skal og hak chokoladen groft og vend det hele i dejen.

Her putter jeg min dej til fryseren mens ovnen opvarmer til 180 grader.
Så bliver dejen nemmere at rulle til kugler.
Husk de flyder ud, så sæt dine kugler af dej, med afstand.
Bages ved 180 grader til de er færdige.

Nyd dem med glæde og velbehag.

Nødder ville også klæde dem.
Brug denne opskrift som en grundopskrift og put i, hvad du kan lide.

19 kommentarer:

  1. Og jeg har både citron og chokolade :-) Tak og god søndag til dig

    SvarSlet
  2. Kære Lene, det var så lidt :-)

    SvarSlet
  3. Tak søde Miri, for opskriften.
    Dem må jeg lige prøve. Jeg er ellers ikke så godt til at bage småkager...
    God søndag og ferie til dig ♥

    SvarSlet
  4. kæreste Miri :o)

    Tak for dejlig opskrift ...
    den er straks lagt ind til "dårligere tider" ...
    forsøger i øjeblikket lidt uden fedt stof og for meget sukker... hvor lange det lykkes vides ikke ... måske kun til i morgen ... hvem ved ...
    men prøves det skal de ved lejlighed

    kram♥

    SvarSlet
  5. Se den opskrift skal jeg ikke prøve lige nu, for så spiser jeg dem bare ;-).

    Nej jeg vil gemme opskriften til en særlig dag og så skal den prøves.

    Kram Marlene

    SvarSlet
  6. Tak for opskriften - de skal prøves

    SvarSlet
  7. Kære Kari, disse er så nemme, så kast dig ud i i det- en dejlig Søndags beskæftigelse :-)

    Kære Marianne; det er altid godt at prøve noget nyt :-)
    At leve uden sukker og animalsk fedt er godt for vores sundhed:-)
    En kage i ny og næ er godt for sjælen :-)

    Kære Marlene, må indrømme du har ret..De bliver spist den samme dag som de er bagt :-)

    Kære diy se her hvordan, det var så lidt :-)

    SvarSlet
  8. Er det dine hjerter, du giver opskrift på? Skønt!

    SvarSlet
  9. Kære Sidse, Jeps ! Hjertet var en " fejl" :-)

    SvarSlet
  10. Nam nam! Jeg har alt, hvad der skal bruges, så ... ;O)

    SvarSlet
  11. Disse småkakene må jeg prøve en dag. De høres gode ut.
    Takk for oppskrift!

    Ha en fin søndag:)

    Klem Tove

    SvarSlet
  12. Kære Madame, God fornøjelse :-)

    Kære Tove, de er enkle og nemme og smager ganske godt :-)

    SvarSlet
  13. mmmmhmmm ... tak. Du kan jo bage en portion og tage med på lørdag!! :D God ide? Ja det tror jeg vidst nok ;)

    SvarSlet
  14. Taaak ;) Se det´´ er da noget jeg kan lide! Bede om opskriften den ene dag, og få den serveret den næste!! ;) De er gemt, og skal prøves!!
    Uhmmmm mumse mumse!

    KH.R

    SvarSlet
  15. Tack för receptet! Det kommer väl till pass till mitt sjukbesök i morgon hos min förkylde son. Han kommer att bli frisk med detsamma.
    kramkram

    SvarSlet
  16. Det lyder rigtig godt, men först ska jeg bage kanelbullar, men det bliver sikkert imorgen og flödeis står også på programmet med chokolade og marengs i, så vi rigtigt kan "smovse"

    SvarSlet
  17. Kære Datter- du er fuld af gode ideer - hva :-)

    Kære Rikke, det var så lidt- skulle det være en anden gang :-)

    Kære Ann, stakkels søn- men denne sommer er altså også kold !

    Kære Samtaler..- åh ja- hvilke lækkerier !!

    SvarSlet
  18. Det lät farligt gott det där. farligt när jag är hungrig..iiiih..måste nog be mannen baka. det är han som är bagaren i familjen vet du..härliga tid

    kramar till dig, Lycke

    SvarSlet
  19. Kære Lycke; du har en dejlig mand- han kan lave mad og kager og dejlige børn :-)

    SvarSlet