torsdag den 9. juni 2011

Ukrudt

På min arbejdsplads er der en meget flink mand, der dyrker spændende sager, eller eller andet sted på gården.
For nogle uger siden, kom han forbi med de smukkeste grå Østershatte, som han dyrker.
Jeg fik lov til at få en håndfuld med hjem.
Stille lykke.
I går, kom denne rare mand så forbi igen.
Denne gange med en kæmpe pose af det pureste ukrudt.
Og jeg fik endnu engang en håndfuld (eller 2) med hjem.
Hvidmelet Gåsefod også kaldet Mælde.
En rund klat smør på en varm pande.
Fine skiver af hvidløg.
Tynde strimler søde gulerødder.
Salt , peber og citron.
Mælden på og svits og rør og færdig !
Det smager :-)

16 kommentarer:

  1. Det ser altså lækkert ud..gad vide om det er til at finde hjemme...

    SvarSlet
  2. Det er dog den vildeste rigdom og luxus du har dér - uhmm..

    SvarSlet
  3. Såå gott det låter, och vilken rar man, sannerligen. Här är varmt så in i norden nu..underbart ***
    Kramar Lycke

    SvarSlet
  4. Uhmm hvor ser det bar eindbydende ud. Og sundt som bare...!

    SvarSlet
  5. Uhmmmm det ser godt ud!! Rigtig sommer!!

    Kram Marlene

    SvarSlet
  6. det ser dejligt ud men jeg ved ikke hvordan det smager for det har jeg ikke prøvet :)

    SvarSlet
  7. Kære 3.sal til højre- nemlig :-)

    Kære Sidse; det skulle være et ganske alm. ukrudt. Jeg skal også på jagt :-)

    Kære Gitte; det er det og jeg er så taknemmelig !

    Kære Lycke, det smagte så godt ! Og han er virkelig en rar mand, der gavmildt deler det han finder :-)

    Kærer Loppe- shoppe, jeg vil prøve at finde ham på gården, så jeg kan lære ham lidt at kende :-)

    Kære Hulebo, det er i familien med spinat og indeholder som spinat, masser af c- vitamin og jern:-)

    Kære Pernille, i dag stegte vi det bare i olivenolie og gav det et drys salt- det var himmelsk !

    Kære Marlene, det er nemlig sommer og jeg elsker at lave mad med ukrudt :-)

    Kære Helle, Jeg håbede også han kom forbi i dag, så jeg måske kunne få noget mere:-)
    Det smager lidt af spinat.

    SvarSlet
  8. Nøj, hvor lyder det spændende, Miri - jeg har aldrig hørt om Mælde eller hvidmelet gåsefod.
    Spis dit ukrudt og bliv stærk som Skipper Skræk :-)

    SvarSlet
  9. ih,, altså. Sikke et univers! Så fint, spændende, ukendt... :-)

    SvarSlet
  10. ih,, altså. Sikke et univers! Så fint, spændende, ukendt... :-)

    SvarSlet
  11. Det er luksus, jeg er helt enig! Jeg vil også dyrke mere i min have, men tiden bare forsvinder, men jeg håber på et langt og varmt efterår, så det hele når at modne alligevel, selvom jeg er lidt sent ude.

    SvarSlet
  12. Kære Madame, det er en spændende verden, at spise sit ukrudt :-)

    Kære Lotte; det er et meget spændende og velsmagende univers :-)
    Jeg har snuset til det et par år, men det har ligget lidt stille pga..?
    Men nu vågnede min lyst !

    Kære Samtaler; Vi krydser fingre for en lang sommer og et varmt efterår :-)

    SvarSlet