torsdag den 16. juni 2011

Der kom en bog

-  ind af min dør;
 Eller, der stod en bog opad min dør, for denne moppe dreng er tyk og kan slet ikke komme i postkassen!
735 tæt beskrevne sider.
På tykt og lækkert papir.
Aller sidste bog i serien om Ayla- en fiktiv person, der evt kunne ha levet for 35.000 år siden- under den stor istid.

Jeg har de andre bind i denne serie, så stor var min glæde, da det sidste bind kom.
Vil jo gerne ha en ende på historien- en afslutning.
Sidste bog, fortæller videre fra hvor historien sluttede for 9 år siden. Ja, den sidste bog kom i 2002.
Bogen falder fint ind i serien- sproget er detalje rigdommen er det samme.
Serien- Jordens børn fortæller om hverdagslivet, som det evt kunne ha udspillet sig for 35.000 år siden.
Og dog.. For hovedpersonen , Ayla, har prøvet og oplevet meget- blive forældre løs under et stort jordskælv, overfaldet af en huleløve, opfostret af neandertaler og får et barn af med en af dem.
Bliver fordrevet og meget meget mere- alt dette fortæller de foregående bind om.
I dette bind er hun blevet en voksen, gift kvinde med et barn. Har gang i sin karriere. Har venskaber og sex. Kærlighed og angst. Længsler og drømme.
Et kvindeliv, lidt ud over det sædvanlige, som det kunne ha udspillet sig for 35.000 år siden.
Er bogen så god ?
Det er den sikkert, men den fangede ikke mig.
Den fortalte for meget om klippehule malerier. Der er for mange sange til Moderens pris. Det fortælles lidt for mange gange hvor smuk og sexet Ayla og hendes mand er. Bland andet.
Men noget fangede mig- viden om planter og urter og hvad de kan bruges til.
Bogen afslutter serien og denne bog sætter et solidt punktum- nu kan der ikke vrides mere ud af denne historie.

10 kommentarer:

  1. God morgen. Alle bøger skulle have sådan en fin anmeldelse, du kommer hele vejen rundt på et ordentlig måde. Jeg har ikke læst bøgerne, kun lidt af en af de første for mange år siden og jeg "stod af" på netop beskrivelserne af den unge smukke hovedperson - det blev lidt for unuanceret. Men jeg har respekt for, at serien har haft så mange læsere verden over. Rigtig god dag.

    SvarSlet
  2. Jeg nød bogen, men er også god til at skimme hen over sange, naturbeskrivelser etc :-)
    God dag til dig :-)

    SvarSlet
  3. jeg er dybt skuffet over den sidste bog :(

    elskede de første hun lavede :)

    SvarSlet
  4. sådan er det desværre ind imellem .... og forventningens glæde efter 9års venten ...
    jeg er helt sikker på at du nok skal få brug for din nye viden om planter osv...
    kram og go læselyst med nye bøger ....
    har ikke selv læst nogen af bøgerne ... er ikke den store læsehest ....:)

    SvarSlet
  5. Kære Lærke; Jeg er glad for du føler jeg kommer hele vejen rundt, for bogen er ikke bare skidt.
    Og den serie har virkelig betydet mange god læse oplevelser for millioner af mennesker!

    Kære Lene, :-) Ja- jeg skimmmede også de mange sange :-)

    Kære Helle, det forstår jeg godt.

    Kære Marianne, du kan heller ikke nå det hele :-)
    Jeg læser en del:-)

    SvarSlet
  6. Jeg leste den også den gangen, men har jo glemt det meste. Kanskje jeg skulle lese denne siste, - om ikke annet så for å få en slutt på det.

    SvarSlet
  7. Kære Hege, jeg har mange gode læse minder forbundet med denne serie :-)

    SvarSlet
  8. Jeg havde det lidt på samme måde. Jeg synes egentlig det er god bog, altså bortset fra, at der ikke er så meget nyt, historien gentages og så den evindelige gentagelse af detaljer og begivenheder som om jeg har glemt hvad jeg har læst, og lige skal have det ind med skeer ... alt i alt lidt skuffende, men den skulle læses :D

    SvarSlet
  9. Kære Pernille; Du siger det faktisk ret godt - jeg er enig :-)

    SvarSlet
  10. Jeg har også set frem til denne sidste bog i serien. Læste den første da jeg gik i sjette klasse. Nu har jeg besluttet at læse dem alle i et træk, så læsebrillen er sat på næsen,og så håber jeg ikke jeg kører død inden jeg når gennem alle siderne

    vh Dorte

    SvarSlet