tirsdag den 19. april 2011

Lidt fra altanen

 Stjerneskærm. Den helt lyse. Oprindelig stammer denne fra mine børns børnehave. Fik en bid af deres stjerneskærm for mange mange mange år siden. Den levede meget godt i min have og blev delt til mange.
Nu er en enkelt, så flyttet med på Altanen.
 Løvstikke. Jeg kan ikke forestille mig sommerens kartofler uden dette krydderi.
Her plantet i en gammel gul metal skraldespand med huller. Derfor den turkis stof pose. Så jorden bliver hvor den skal.
 KøkkenHaven på Altanen.
En plantesæk.
Af den grimmeste slags. Plast og det hele.
Men, nød lærer nøgen..- og alt det der.
Rucola er den første afgrøde i synlig vækst.
 En af mange yndige blomster.
Er forelsket i de sarte farver og ikke mindst striberne.
Denne Skovsyre stammer fra mit Sjæls Slot i Sverige.
En berejst lille vækst.
Står sammen med meget andet godt, i en stor zink balje.
Salvie i sol.
Jeg er bare forelsket i salvie.
Har på Altanen 3 forskellige typer.
I haven havde er de fineste salvier. Næsten små buske. Kunne høste hele vinteren.
Nu er nye salvier indkøbt.
Så ser vi, hvordan de trives i højden.
Altså højden, som at de skal bo og gro og leve på 1.sal :-)
Forår er godt.

20 kommentarer:

  1. Der er så fint på din altan. Så mange små betydningsfulde vækster. Og den fra din sjæls slot i Sverige. Poetisk! :)

    Ha' en fin solskinsdag.

    SvarSlet
  2. Godmorgen Miri!
    Tak for billeder fra din terrasse det ser fint ud trods plantesæk :-)
    Skovsyren har jeg ikke prøvet at plante, men den er så sprød og fin og må kunne gro samme sted som mine anemoner.
    Ønsker dig en solrig tirsdag.
    Knus.

    SvarSlet
  3. Godmorgen Miri dejlige billeder.
    Det ser ud til at din fine havealtan stortrives- Giver dig ret i at plantesække er ikke kønne- men nyttige :)
    klem herfra

    SvarSlet
  4. det ser dejligt ud - ville ønske at jeg havde en altan

    x

    margit

    SvarSlet
  5. Miri, der vil altid være en have til dig - eller du vil simpelt hen skabe den uanset hvor du er!

    SvarSlet
  6. godmorgen sødeste :)
    smiler og bliver glad.... hvor er det skønt at du udnytter altanen fuldt ud med skønne vækster i alle(læs mange) afskygninger og med minder og sjæl :)
    håber du får en fantastisk solskins - dag/påske
    kram fra mig

    SvarSlet
  7. Ja, nogen gang skal der ikke så meget til. At se det store i det små...
    Rigtig god påske

    SvarSlet
  8. Så smukt. Smukke ord, smukke billeder, smukke tanker om planter. Tusind tak, nu må jeg ud ud ud!

    SvarSlet
  9. Jeg kan godt lide du har planter der er rejst med dig fra sted til sted.
    Jeg er stadig kun på begynderstadiet og håber at kunne få liv i det gemte fra sidste år... hvis ikke må jeg starte forfra :)

    SvarSlet
  10. Sikke nogle skønne ting du har på din altan! Forår er godt - og glæden ved at se noget gro er en af de dejligste ting ved foråret :-)

    SvarSlet
  11. Kæreste Miri !
    Det er nogle dejlige billeder du har lagt ind. Det er bare utroligt hvad du har formået at lave ud af en almindelig altan - for mig føles det som om du har den største, skønneste have med masser af blomstrende og frodige ting.
    Selv kan jeg mærke at der er en stor længsel efter at komme i gang i vores have, ved bare ikke hvor begynde og med hvad. Er nemlig en nybegynder og ikke meget god til sådan nogle haveting. Men håber da at få det lært hen ad vejen.
    Tak for virkelig dejlig inspiration
    Sender en kærlig hilsen og mange gode timer til dig på din altan - især de næste par dage - håber at du har fri - knus Nicole

    SvarSlet
  12. Åh for en inspiration jeg altid møder her! Dejlig, dejlig altan! Man behøver jo slet ikke have 33 hektar for at skabe en have.
    I påsken vil jeg arbejde videre på at skabe MIN have (lille rækkehushave, men MIN!) og have din altan på nethinden imens :-)

    SvarSlet
  13. Du er den gode gartner. Det er inspirerende at kigge på..

    SvarSlet
  14. Ja.. det går lidt ondt at forlade sine haver hvor man har fulgt vækset sammen med livets glæde..

    Men en ny have spire frem og alt begynder påny.

    SvarSlet
  15. Du er skøngrøn og inspirerer ;)

    SvarSlet
  16. Dejlige billeder fra minihaven. Jeg synes, det er så skønt med planter med historie. De fleste af vores blomster/planter er aflæggere og har søskende hos mine søskende - det er da hyggeligt :-)

    SvarSlet
  17. Livet ser dejligt ud på din altan :-)

    SvarSlet
  18. Kære Megan; Ja, er den ikke fin, den lille skovsyre :-)
    Tak:-)

    Kære Margith; Den vil trives med dine anemoner- det tror jeg. :-)

    Kære Heidi; Det gror- heldigvis:-)
    Jeg ved man kan få kasser til at skjule disse grimme sække..Men den kan jeg nok ikke mase ind på Altanen :-)

    Kære Margith; Vi burde alle ha rådighed til noget jord at dyrke i !

    Kære Lone; Tak ! Der gjorde du mig helt glad :-)

    Kære Marianne; Du kan tro her er mange vækster !!
    Men der findes jo så mange must have :-)

    Kære Rikke; Det er nemlig sandt ! Og jeg øver mig :-)

    Kære Anja; 1000 tak og nyd det der ude :-)

    Kære Pernille; Og du skulle vide hvor mange jeg har måtte efterlade..Og sten ! Jeg har også måtte efter lade tons af sten med historier at fortælle !
    Held og lykke- med planter får altid en ny chance :-)

    Kære Madame; ja, glæde ved at se ting gro og vikse- dét er i sandhed noget af det største ! Tak :-)

    Kære Nicole, dejligt at høre fra dig igen :-) Og tak for de fine ord:-)
    Når du først begiver dig ud i haven, venter der dig mange mange gode timer :-)

    Kære Kirsten; tak for de ord -dem er jeg glad for :-) Og du skal nemlig bare igang med at skabe DIN helt egen have- din drømme have :-)

    Kære Sidse; Tak :-) Jeg er så glad, hvis andre kan glædes :-)

    Kære Mette Lykke; Det gør ondt ! Og denne altan må bære meget :-)

    Kære GItte; Det vil jeg gerne være ! :-)
    Tak :-)

    Kære Polka; Din plante historie kan jeg lide !

    Kære Fluesvampen ; Tak :-)

    SvarSlet
  19. spring here and there. Exciting to see all the plants growing..

    SvarSlet
  20. Hvor er du bare kreativ!
    Bliver totalt inspireret og får endnu mere mod på at plante ting på terrassen... vi har netop plantet små tomat- og aubergineplanter ud; har allerede lyst til at udvide :-)
    Er helt vild med din altan!!

    SvarSlet