lørdag den 12. marts 2011

En bog

Jeg kommer altid til at læse flere bøger på en gang.
For tiden læser jeg både om at danse med livet og noget om klosterhaver.
Også har jeg lige læst denne færdig;
Den er norsk.
Altså forfatteren er norsk.
Og den foregår i en norsk skov.
Hoved personen , Doppler, falder på sin cykel og slår sig.
Han ligger der , forslået, og tænker længe over sit liv og ikke mindst sig selv.
Kommer frem til at han ikke kan lide folk og det de gør, det de siger og det de er.
Han beslutter sig for at bo i skoven.
Sammen med en elg.
Trods sin lyst til at være fri for mennesker, knytter han alligevel mange bånd til andre.
Til stor overraskelse for ham selv.
Men ikke mig som læser, for ham Doppler har noget at give.
En meget tankevækkende, skør og dejlig bog.
Kan anbefales
For hvor kan man ellers læse om en mand, der spiller billedlotteri med en elg...

18 kommentarer:

  1. Det lyder som en dejlig bog, Miri - jeg synes i det hele taget, der er mange gode norske forfattere - husker fx Tomas Espedals bog 'Gå' og Per Pettersons succes 'Ud at stjæle heste'.

    SvarSlet
  2. Ud at stjæle heste, har jeg ikke hørt om eller læst. tak for en god ide :-)

    SvarSlet
  3. Det må blive den næste jeg læser. Tak for tips. Og så smugtips fra Madame. "PEELYLE"

    SvarSlet
  4. Det lyder som en dejlig bog, som jeg lige har skrevet på den liste, jeg skal have med på turen til biblioteket i dag :)
    God lørdag

    SvarSlet
  5. Kære Sidse; Peelye ! Ja, lad denne Lørdag indeholde det !

    Kære mette b, en tur på Biblo kan give en Lørdag et helt andet indhold :-)

    SvarSlet
  6. Ha. "en mand, der spiller billedlotteri med en elg" - det lyder skørt på den gode måde :-). Og ønsket om bare at gemme sig i en stor norsk skov uden mennesker, det kender jeg faktisk godt ;-).

    SvarSlet
  7. Det lyder lige som en bog for mig! Af mange grunde, men jeg er fuldstændig med ideen om at spille billedlotteri med en elg. Jeg mener, i grunden kan det jo ligeså godt være elgen, der spiller billedlotteri med manden!?

    :) Hyg dig søde Miri!

    SvarSlet
  8. Janne; den bog ER faktisk rigtig god! Der er skøre ting i den, uforståelige ting og stor visdom.

    Kære Megan, Han slår elgens mor ihjel . Det giver hele historien en ekstra demission.
    En dejlig bog :-)

    SvarSlet
  9. SÅ du er også "humørlæser" *SS* Når jeg læser flere bøger ad gangen, er det ofte humøret, der gør det ;) Dejlig lørdag!

    SvarSlet
  10. He he, lyder som en tankevækkende bog, og en man burde læse.
    tak for boganmeldelsen.

    Stine:)

    SvarSlet
  11. Åh ja, det er en skøn bog af en dygtig og meget speciel forfatter - tilpas tosset :-)

    SvarSlet
  12. Den bog holder jeg simpelthen så meget af! (Der er en to'er. Den var jeg skuffet over :O) )

    SvarSlet
  13. Kære Rina; Dét er jeg- humør læser :-) Og jeg nyder min Lørdag, kan du tro- det er jo forår !

    Kære Stine, jeg vil i hvertilfælde anbefale den- den er en oplevelse :-)

    Kære Laura; jeg har ikke læst noget af ham før og nu har jeg lyst til mere af ham :-)

    Kære Lotte, Tænkte netop i går at jeg ville vide mere !! Må ha at i den og ruste mig mod skuffelsen :-)

    SvarSlet
  14. Det kan jeg godt forstå :-) Jeg kan klart anbefale "Volvo Lastvagnar" og også "NAIV. SUPER." for den sags skyld. Nu er jeg helt i læsehumør (det sker lidt for sjældent;-)...Måske jeg selv skulle en tur forbi biblioteket i løbet af ugen:-)
    KH Laura

    SvarSlet
  15. Kære Laura, tak :-) Jeg må straks ind og bestille !!

    SvarSlet
  16. Tenk at du likte "Doppler", Miri. Nå ble jeg vel glad. Kanskje du skulle lese "Muleum" også? Dette er en bitte liten, rik bok. Og så må du selvfølgelig, som Madame sier, lese "Ut å stæle hester".

    SvarSlet
  17. Jeg har selv læst Doppler da den lige var udgivet. Jeg var vild med den.Specielt nogle af hans betragtninger om hvordan man som forældre kan hænge fast i musikken til børne-tv var lige på kornet.

    SvarSlet
  18. Kære Hege; :-) Bestemt ! Han er et nyt bekendtskab som skal udforskes :-)

    Kære ea-o; ja , den var god :-) Han kommer med mange guld korn og betratninger, jeg kan genkende og ikke mindst bruge.

    SvarSlet