onsdag den 16. februar 2011

Laksen den fede

Laks er godt.
Er inde i en lakse periode, hvor jeg kunne spise det hver dag.
Det gør jeg dog ikke.
Alt med måde.

 I Lørdags (hvor det jo var min fødselsdag) fik gæsterne ( og jeg) rå marineret laks. Første gang jeg prøvede selv at tilberede det og det blev godt. Lidt citonsaft og lidt god olivenolie-gør altså underværker.
 I går pande stegte jeg laks. YngsteDatters stykke blev vendt i sesamfrø.
ÆldsteDatters og mit i blå birkes.
Og så lidt salt, peber og citronsaft.
Mums !

31 kommentarer:

  1. Jeg er også vild med laks..også i pasta med porrer og kapers uhm....god dag, søde Miri.

    SvarSlet
  2. Lavendel, uhm ja- og ovnbagt på en bund af grønsager:-)

    Kære Pernille, og røget laks ! Jeg ER i en lakse fase :-)

    SvarSlet
  3. Uhm, laks er godt! Det skal vi faktisk have i aften. Laksepakker i ovnen med gode grøntsager og hollandaise sauce. Elsker også den sovs! :D

    Med hensyn til stormen, Miri, så stresser den faktisk også mig. Det hjælper at sætte musik på. God musik! Når jeg går tur med hundene, tager jeg min IPod i ørerne og lytter til musik i stedet for brølende stormvejr.

    Ha' en dejlig dag, søde du.

    SvarSlet
  4. Det ser godt ud, selv om jeg ikke selv er fiskespiser - og så er det jo supersundt!

    SvarSlet
  5. Laks er godt og jeg kunne også spise det hver dag!
    Dejlig dag Søde!

    SvarSlet
  6. Søde Megan;Bare det var mig :-)Altså laks med grønsager og hollandaise:-)
    Musik..Mine børn synes jeg er mærkelig, jeg ikke ejer en Ipod eller mobil med musik:-)
    Kendte engang en kvinde, der sagde man skulle tage hue på, når det blæste, for den holdt dig til jorden..prøvede i går og hue BLÆSTE AF !!

    Kære Madame; gud ja, det er rigtigt, du spiser ikke fisk! Det var lidt ærgerligt for det kan altså smage så dejligt :-)

    SvarSlet
  7. Kære Septemberliv, og listen over dens gode egenskaber er jo lang :-)

    SvarSlet
  8. Jeg elsker også laks, men jeg har ikke prøvet hverken sesam eller blå birkes. Det ser lækkert ud så det må jeg prøve. Hav en god dag.
    Knus.

    SvarSlet
  9. Uuuhmm, råmarineret laks er SÅ lækkert! Prøv med marinade af soya, risviseddike og ristet sesamolie, garneret med lidt hakket forårsløg ;o)

    SvarSlet
  10. Åh nej jeg glemte at ønske dig tillykke!! Undskyld det skal ikke ske igen.


    HØJT hurra og tillykke Miri. Håber du havde en dejlig dag,jeg må lige læse tilbage og se efter:))

    Laks er skønt og jeg elsker det også.
    Rigtig god dag
    Knus Henriette :)

    SvarSlet
  11. Savle,savle...godt at du nyder dine omsorgsdage :)

    SvarSlet
  12. Kære Margith, det må du prøve- det giver altså en god smag og lidt modstand til den bløde fisk. YngsteDatter er ikke pjattet med birkes-derfor sesam.

    Kære Rina; noteret ! :-)

    Kære Henriette; Det er helt i orden :-)

    Kære Gitte; jeg N Y D E R :-)

    SvarSlet
  13. Jeg ELSKER altså laks og kunne spise det flere gange om ugen, hvilket jeg faktisk også gør. Har i går købt både fisk og birkes, og glæder mig til den grillstegte laks!!!

    SvarSlet
  14. Mums...det ser godt ud...laxs smager vidunderligt...

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
  15. Vi fik lasagne med laks og spinat forleden. Ingen succes hos børnene. Sesam og birkes en god ide.

    SvarSlet
  16. Min favorit är gravad och kallrökt lax, det äter jag ganska ofta.

    SvarSlet
  17. Kære Gaia; Jeg kan huske da laks var en eksotisk og dyr spise :-)

    Kære Elfepigen- sikke et dejligt navn :-) Ja, laks er godt og kan varieres i det uendelige.

    Kære Helle, jeg synes ofte børn er vildt konservative i deres madsmag.
    Jeg får nu en voldsom trang til lasagne med laks :-)

    Kære

    SvarSlet
  18. Kære Maria, Det smager også godt!
    Især på knækbrød :-)

    SvarSlet
  19. Mmmm det ser så godt ud. Har du prøvet at dampe laksen + servere det med avokado, mango og æble? Det er også meget lækkert :)

    PS Tak for hyggelig kommentar om min nye strikkede hue :)

    SvarSlet
  20. Hold da op, min mund løber i vand, og den skal stå på laks hos os inden længe.
    Mums det ser lækkert ud.

    SvarSlet
  21. Altså, søde Heidi- nu MÅ jeg jo ha laks !! :-)
    Det lyder SÅ godt!

    Kære Sonnie, Det er så fedt når vi kan inspirerer hinanden :-)

    SvarSlet
  22. Jeg elsker også laks, og mums din ser fantastisk ud, en skam vi ikke er rige og kunne flotte os i det hver dag :):)

    SvarSlet
  23. Kære Pernille; Ja :-) Men , det er ikke godt at spise det samme hver eneste dag- alligevel :-)

    SvarSlet
  24. Mmm her i huset er alle helt tossede med laks.... i alle afskygninger :) mums....
    Jeg kunne sagtens spise laks flere gange om ugen :)
    kh♥

    SvarSlet
  25. Kære Marianne, og når alle kan lide det, så bliver man jo ekstra glad :-)

    SvarSlet
  26. Uuhmmn, eeelsker også laks! Hernede er det desværre hundedyrt, så det er virkelig sjældent at vi får det... men hjemme i DK er det næsten lige så ofte på bordet som kylling ;-)
    Fik sørme også lyst til hollandaise efter at have læst Megans indlæg!

    SvarSlet
  27. Laksen er fuld af de sunde fedtstoffer - så spis løs og NYD DET...det gør jeg.

    Kram fra Camilla

    SvarSlet
  28. Kære Eva, det er øv, at det er så dyrt hos jer, for det er altså en lækker spise :-)
    Det er så skønt, at vi kan inspirere hinanden :-)

    Kære Camilla, det er den og jeg nyder den også med god samvittighed :-)

    SvarSlet
  29. Her hos oss har vi noe som heter Salmalaks. Det er høykvalitetslaks, benfrie ryggfileter som er vakuumpakket. De er svindyre, men ekstremt gode. Vi spiser dem rå. Namse!

    SvarSlet
  30. Kære Hege; meget af den laks vi spiser her, kommer faktisk fra Norge :-)
    Men der er kvaliteten bestem ikke lige så god , som den du beskriver- mums !

    SvarSlet