onsdag den 9. februar 2011

Faser

Vi udvikler os.
Vi gennemgår faser.
Altid..
Når vel aldrig til en færdig størrelse.
Sort tale ?
Bliver ofte lidt tænksom når min fødselsdag nærmer sig.
På Lørdag bliver jeg 46 år gammel.
46.
Dét er meget !
Jeg føler og mærker, at det er meget for mig.
For jeg føler mig slet ikke så livs klog og afklaret, som jeg ville have troet , jeg er ville, når jeg havde opnået den høje alder af 46 år.
Jeg løber stadig lidt forvildet rundt, og ved ikke hvad, jeg skal være, når jeg bliver stor.
Jeg bor stadig til leje(og nu uden have) og har ikke, det der lille drømmehus, langt ude på landet.
Jeg kan stadig ikke se mig selv i spejlet og være tilfreds med den kvinde, der kigger tilbage.
Jeg føler stadig ikke tyngden og roen og overblikket.
Nå, men så har jeg jo noget at bruge de næste 46 år på
:-)

20 kommentarer:

  1. jeg er vokset op med tankerne om læring gennem hele livet. Der var engang jeg ikke tænkte nærmere over det. Nu giver jeg tankerne ret. Jeg tror det vil være trist, hvis jeg stod af og ikke lærte mere. Hvis jeg besluttede at der ikke skulle ske mere i mit liv.
    Og jeg har det også lige som dig, jeg er stadig ikke færdig med at finde mig selv.
    Med de positive briller, synes jeg slet ikke det er så ringe endda :)

    SvarSlet
  2. Vi leder vel allesammen efter den berømte ro og afklarethed - men mon vi nogensinde finder dne for alvor?? For som du selv siger, gennemgår vi hele tiden nye faser, faser af livslang læring - der er hele tiden nye veje at afdække, nye mål man længes efter at indfri - et liv i konstant udvikling bliver aldrig et kedeligt liv.
    Oplever dig dog som meget livsklog og dybt reflekterende over det liv du lever...:-)) En spændende kvinde i den bedste alder - i rivende udvikling.

    Kram fra Camilla

    SvarSlet
  3. Jeg vil give Pernille ret. Og også dig selvfølgelig. Vi udvikler os hele tiden; og ja - livet levet i faser. Hvis vi ikke længere søgte efter noget eller var nysgerrige, synes jeg det ville være trist. Det er klart, at man også skal omfavne sit liv og elske det - og elske sig selv - og det kan man jo altid blive bedre til... man kommer langt med tankens kraft...
    Og så skal man selvfølgelig søge at nå ind til kernen: Hvad tænder flammen i mit hjerte? Hvad får mig til at smile og grine og elske verden?

    Okay, mange tanker lige fra morgenstunden af. Måske også sort snak. Men håber alligevel det gav lidt mening.

    Kh. en ny fast læser

    SvarSlet
  4. Godt der er milepæle i ens liv der hjælper en til at stoppe op og tænke... Forleden var jeg inde og se en film om Leonard Cohen og mest slående var det for mig, at selv om han som "ung" var fantastisk, klog og ydmyg, så var han ikke færdig, men på vej.... og da jeg så trådte ud af filmhuset på Gothersgade, så så jeg over på Kongens have og mindes en koncert med ham der for et par år siden - han var vist 76, meget "færdig", men alligevel stadig på vej. Ved ikke om du kan følge mig, men havde lyst til at dele.

    SvarSlet
  5. Kære Miri!
    Så er vi to som kan følges jeg har det på samme måde blot bliver jeg 48 år :-)
    På den anden side ville det være værre hvis vi ikke mente vi kunne udvikles mere, ikke havde flere drømme og forventninger til livet, ikke?
    Jeg tror det er sundt at være på vej.

    SvarSlet
  6. Jeg syens, der er sagt fine ting herover, Miri. Vi udvikler os hele tiden, og heldigvis - tænk hvis vi ikke gjorde, men gik i stå.
    Evas siger nogle sukke ord: Hvad tænder flammen i mit hjerte? Hvad får mig til at smile og grine og elske verden?

    SvarSlet
  7. Jeg tilslutter mig de andre kommentarer, specielt Eva`s.
    Hun siger det ganske smukt.

    SvarSlet
  8. Det handler ikke om de år vi fylder - men det vi fylder i dem...

    SvarSlet
  9. Dejligt! At man aldrig bliver helt voksen og stadig har plads til at lære. Hver dag. Jeg blev 47 for ganske nylig. HJÆLP! Og jeg leder også med lys og lygte efter "det".

    Jeg tror vi alle farer lidt forvildede rundt engang i mellem. Det har ikke engang noget med alder at gøre. Men når vi standser op, reflekterer og åbner os, som du gør, og er ærlige omkring vores sårbarhed, jamen så får vi noget igen. Det tror jeg på!

    Var det Einstein som sagde? Age is a issue of mind over matter. If you don't mind, it doesn't matter! :)

    Jeg er enig!

    SvarSlet
  10. Jeg vil tilslutte mig de fine hilsener herover.
    Vores liv er en stor læreproces. Og du kan lære at holde af hende der inde i spejlet.
    Jeg læser med ovre hos Michael, der har mange gode og kloge indlæg, der hjælper mig på min vej.
    Tillykke med på lørdag og de næste 46 års glæder!
    Knus fra
    mette

    SvarSlet
  11. Michael med denne blog:

    http://mhanmann.blogspot.com/

    Klem

    SvarSlet
  12. Dejligt indlæg og dejlige kommentarer!
    Jeg synes du er et vidunderligt søgende menneske. Skabende.
    Livsnsygerrigt.
    Rummeligt.

    Det kan jo også være en del af "det færdigstøbte jeg" at man netop aldrig bliver færdig. Netop fordi man er ...søgende, skabende, livsnysgerrigt og rummeligt :-)

    Dit indlæg (og kommentarer) giver eftertanke.
    Varmt knus
    Lotte, 41.

    SvarSlet
  13. ;) du er du og du duger;) klem

    SvarSlet
  14. kære Miri

    super dejlgt indlæg og super dejlige kommentarer.....
    synes nu ellers du lyder aldeles livsklog... men som de andre også så flot skriver så er livet en lang læreplads.... og man bliver jo aldrig for "gammel" til at lære... lære nye arbejds-områder
    - lære nye kreating - lære nye ord - lære nye steder - lære nye mennesker - lære at elske sig selv lidt mere (tror nu de fleste er mere selvkritiske end nødvendigt er ) osv.... jeg glæder mig i hvertfald til forhåbentligt at lære dig at kende IRL en dag...
    kh♥ fra en ikke så gammel men også årgang 65 :)

    SvarSlet
  15. Kære Pernille; Læring gennem hele livet. Det lyder godt.
    Vi bliver aldrig færdige med at lære nyt. Jo mere vi lærer, jo mere går det op for os,hvor meget at vi ikke ved.
    Tak for dine ord :-)

    Kære Camilla; Tak for dine fine ord :-)
    Udvikling skal der til og nysgerrighed. Troede måske, at jeg ville stå med en ro og benene solidt plantet og derfra suge viden..
    Ej - jeg ved snart ikke..
    Tak :-)

    Kære Eva, bestemt ikke sort snak ! Gode ord-der sætter mine tanker i sving :-)
    At brænde og have glæden- 2 nøgle ord i mit liv. 2 begreber mine mange år har vist mig, at jeg skal have , for at trives med mig selv.
    Tak :-)

    SvarSlet
  16. Kære Lærke; Gad godt at være som Leonard- han er så sej :-)
    Ej, jeg forstår faktisk hvad du mener:-)
    En viished, en dybde, en afklarethed- men stadig, nysgerrig og i udvikling.
    Tak :-)'

    Kære Margit- gamle tøs :-) - du holder dig sørme godt !
    At rejsen er det vi skal lære- er målet..
    Måske kommer roen og afklaretheden kun i perioder- så skubbes vi afsted igen..
    Tak :-)

    Kære Madame, at komme hjem til jeres tanker, ord og refleksioner- det er den bedste gave !
    Jeg er så taknemmelig :-)

    SvarSlet
  17. Kære Sonnie, ja, tænk så kloge kvinder, der vil skrive her- det er et meget spændende emne.
    :-) Tak

    Kære Kirsten, så sandt !
    Og jeg har fyldt meget i mine 46:-)

    Kære megan- du må da ha set galt på din fødselsattest :-)
    Jeg er glad for dine ord. Dine ord for mig altid til at vende tankerne lidt anderledes.
    Og det er ganske sundt for mig!
    Tak :-)

    Kære mette b, tak for dine ord og anbefalingen om Michael.
    Og læring og evig øvelse- ja, det er åbenbart livet:-)

    Kære Lille Lotte( 41- du er jo kuns et barn :-) )
    Du kan noget med ord- få ord og vups , så siger de lige så meget som alle mine lange sætninger- tak :-)
    Og jeg tænker meget over det du skriver.

    Kære Elisabeth; tak- det var meget fint sagt :-)

    Kære Marianne, af den gode årgang 65 :-) ,nej, vi må aldrig stoppe med at lære- for så går vi i stå og bliver for færdig, for lukkede , for - ja- kan ikke lige finde ordet ! Men jeg ved hvad jeg mener - hi hii - tak :-)

    SvarSlet
  18. Så tænksom på en onsdag ;-)

    Hvorfor skulle man være tilfreds med sin viden, bare fordi man når en vis alder? Hvem siger, man SKAL vælge, hvad man vil være? Kan hjernen nogensinde "blive fuld"?

    Jeg synes, du skal være glad for din nysgerrighed og lyst til at lære nyt og udvide din horisont. Det kan umuligt få negative konsekvenser!

    Livsklogskab synes jeg nu nok, du kan krydse af på tjeklisten - jeg læser mange gode, rammende og livskloge ord fra din hånd! Måske du ikke selv oplever det, men du er jo også dig. Du ved, lidt som når man ikke kan se, at ens børn vokser, fordi man ser dem hele tiden - hvis du forstår?

    Og kan du så lære at holde af hende i spejlet - sgu!!

    Kram!

    SvarSlet
  19. En gang sa en elev til meg: Hege, - du skal ikke være så hard mot deg selv! Nå tror jeg at jeg sier det samme til deg, Miri: Du må ikke være så hard mot deg selv. Selv er jeg 51 på fredag. Vi vet ikke om vi lever i februar 2012. Jo eldre jeg blir, jo mer superglad er jeg for hvert år jeg får leve.

    Nå bare lever vi litt, du?

    SvarSlet
  20. Kære Polka, ja, hvad går der dog af mig, der på en Onsdag :-)
    Jeg takker dig rigtig meget for dine ord- et spark i rumpen , som du kærligt giver mig:-)

    Kære Hege; Jeg er også så taknemmelig for livet og føler en dyb ydmyghed over det mirakel det er.
    Men du har ret- jeg er for hård ved mig selv.
    Og tillykke med på Fredag :-)

    SvarSlet