søndag den 24. oktober 2010

Bevægelse

Jeg holder af at bevæge mig.
Jeg er afhængig af at bevæge mig.
Jeg bliver rastløs og små utilfreds, hvis jeg ikke bevæger mig.
Jeg har altid bevæget mig.
I peroder har krop eller psyke sat sine begrænsninger, men en eller anden form for bevægelse, er det altid lykkes mig at finde på.
Om det så bare var at gå op og ned af trappen 3 gange 10 gange pr dag.
Eller da Angsten holdt mig indedøre, da blev motionscyklen  min redning.
Da 2 små børn, satte nogle tidsbegrænsninger- blev det lange lange gåture med dem i barnevognen.
Dengang jeg havde lønarbejde- var det de lange cykelture til og fra arbejde.
Nu er det løb.
Når jeg bevæger min krop, skaber jeg bevægelse i mine tanker.
Mange åbenbaringer og gode ideer er kommet til mig under lange ture på cykel eller gåben.
Min seneste åbenbaring er, at jeg ikke må begrænse mit liv.
Det lyder da ret fornuftigt :-)
Jeg er ikke en lille lækker smækker fit kvinde- dyrker ikke motion, jeg bevæger min krop og mit sind.
Det lyder måske lidt underligt, men det er nok den bedste beskrivelse jeg kan give.
Bevægelse af kroppen- giver bevægelse i toppen- hæ hæ :-)

20 kommentarer:

  1. Bevægelse af kroppen giver bevægelse i toppen! JA! :) Den er både sjov, hyggelig og helt sand.
    Som du skriver, er det vigtigt at vi bevæger sig. Og når kroppen eller andet i livet sætter midlertidige begrænsninger, så er det op til os at finde alternativer. Nye måder og muligheder.

    I dag skal jeg på vippebræt og senere kondicykel. Og så skal jeg tegne og male lidt! :)

    God søndag.

    SvarSlet
  2. Bevæger os skulle der jo stå! :)
    Håber du får god bevægelse i dag, som gør dig glad, gladere og måske gladest!

    SvarSlet
  3. Så sandt, så sandt.
    Dejligt du kan finde dine egne måder for bevægelse :)

    SvarSlet
  4. Miri - du må starte en Bevægelse....god dag!

    SvarSlet
  5. Det er lige sådan det er! Når jeg havde det som värst var min daglige motion 1-1½ time med gangstave og derudover 1 time nogle gange om ugen på fitnesscenter, allerhelst kl. 06.30 når ingen andre var der!
    Jeg havde fysist ondt i kroppen, selvom jeg var psykiskt ude af balance.
    I dag motionerer jeg slet ikke så meget, men jeg ved hvor jeg skal finde hen, når det bliver rodet i knoppen.
    Ha' det godt!

    SvarSlet
  6. Kære Megan- nye måder og muligheder.Tænker at ivet hele tiden udfordrer mig, så er hele tiden skal finde på nye måder og skabe nye muliheder..Og bevægelse hjælper mig:-)
    Det er SÅ godt, at du har fundet din bevægelsesform, her i denne tid.
    Synes dine Søndags planer lyder ganske dejlige :-)

    Kære Pernille; Jeg tror vi alle har vores måde, vi skal bare lige opdage dem :-)

    Kære Lavendel- ha ha :-) !

    Kære Samtaler- jeg så en tv udsendelse om motion og depression meget spændende Alle 4 deltager oplevede en stor bedring i deres psykiske smerte, når motionen blev en ast del af deres dagligdag

    SvarSlet
  7. at bevæges betyder at vi ikke er døde. At lade sig bevæge af et billede, et barn, et menneske, et digt, en tanke... bevægelse har noget med udvikling at gøre. At bevæge sig er også at bruge sig selv, som er redskab. Bevægelse er ufatteligt dejligt og ...

    SvarSlet
  8. Godt beskrevet Miri, bevægelse skal dertil.
    Hav en dejlig søndag aften.

    SvarSlet
  9. Jeg synes, at din sidste sætning er fantastisk, Miri: Bevægelse af kroppen giver bevægelse i toppen :-) Ja, jeg synes virkelig, at det at bevæge sig gør noget ved en - man får det meget bedre ...

    SvarSlet
  10. Kære Sidse;du siger det så smukt :-) Tak.

    Kære Margith; Tak- jeg var helt fyldt med detog måtte bare dele :-)

    Kære Madame,Tak :-) Jeg kan bare mærke det på min egen krop og sjæl :-)

    SvarSlet
  11. Bevægelse får hjernen til, at frigive endorfiner, som er kroppens eget lykkestof. Det kan lindre smerter - fysiske såvels som psykiske.

    Jeg brugte selv motion (lange gåture) i kampen mod stressen og mærkede en rigtig god effekt.

    Rigtig god søndag :)

    SvarSlet
  12. Det ordspil til sidst vil jeg tage til mig, det var sjovt og ikke mindst sandt :o)

    Jeg kunne godt bevæge mig noget mere, men når der er tid til overs vil jeg så gerne strikke, men jeg havde nok bedre af en ordentlig gåtur.
    God aften til dig.

    SvarSlet
  13. "Bevægelse af kroppen- giver bevægelse i toppen" - haha, ja, og mon det omvendte ikke også kan være tilfældet? Jeg kender mennesker som konstant motionerer, men som aldrig bevæger sig eller lader sig bevæge. Måske motionerer de endda netop for at værne sig mod ikke at blive rørt eller bevæget, for at opnå kontrol og forudsigelighed - det synes jeg er tankevækkende og skræmmende.
    At være i bevægelse er lig med at være i live, for mig.
    Og "lille lækker smækker fit" kan slet ikke måle sig med en kvinde i bevægelse :-D.

    SvarSlet
  14. Kære Fru E- netop og det var det den tv udsendelse fortalte om :)
    Dejligt a du har mærket på egen krop, hvor virkningsfuldt det er!

    Kære Sonnie, Jeg forstår godt, at det er svært at vælge, når tiden er knap. Jeg har bare brug for bevægelse hver dag.Men det er jo ikke sådan noget hård motion - bare bevægelse:-)

    Kære Janne; Det tror jeg, du har ret i ,mange bruger motion som en flugt.
    At være i bevægelse og lad sig bevæge- det er at være i live - hvor har du ret :-)
    Du kan sige det så sandt og så smukt- tak!

    SvarSlet
  15. Det er den største motionsmotivation jeg længe har mødt! Tak... jeg må igang! Det er aldrig for sent, vel?!
    :-)

    SvarSlet
  16. Hej :-)
    Jeg har lige siddet og læst din blog igennem, jeg nåede et par måneder tilbage og det var skønt og inspirerende og jeg vil helt sikkert følge med fremover. Tusind tak for det!!

    SvarSlet
  17. ;) Det sies at bevegelse er godt for både sinn og skinn :) DET tror jeg ¨på. Jeg går... i lange baner langs veien, i fjøra, på fjellet... Og som du sier føler jeg at det skjer noe i toppen :)

    Ha en fin søndagskveld

    Klem

    SvarSlet
  18. Kære Lotte; hi hi- nej det er aldrig for sent :-)

    Kære Malene,velkommen og mange tak for dine ord- det er jeg rigtig glad for at høre:-)

    Kære Elisabeth- det må være så smuk at gå lange ture , der hvor du bor! At gå i naturen er den smukkeste bevægelse af både krop og sind :-)

    SvarSlet
  19. Genkender meget TRANGEN til bevægelse. Har osse tyrkertro på at FRISK LUFT virker helbredende!

    Det er jo fysisk umuligt at gå en rask tur med svingende arme - og komme tung og sur hjem. Selv i regnvejr!

    SvarSlet