onsdag den 30. juni 2010

Fint skal det være

Der bor 6 Damer i min have. 6 Damer som jeg glædes over hver eneste dag;

Rose de Rescht, En lækker hårdfør rose med masser af duft og rigtig mange kronblade.

Hansa; Den stakkel- tænk en skønhed som hende, må leve med navnet Hansa.. Hun er en fyldt Rugusa Rose og dufter af sommerhus og hav og evige sommerferier.


New Dawn; For mig et must have- hun slynger sig op og spreder gavmildt sine svagt rosa blomster hele sommeren.

Hende her- Salet, er nok min ynglings får farven er så smuk dyb rosa og har den tungeste dejligste duft af- tja Rose.


Hende her , kalder vi , Mormor Annes Rose , En arv fra min mor og vi ved ikke hvad hun hedder. men hun dufter ,er enkel og blomster kun een gang. Er så smuk med sin dyb gule midte.
Og vi holder meget af hende.


Sidst, men ikke mindst; Mme Alfred Carriere, En slyngrose, der slynger sig mod himlen med hvide velduftende blomster- jeg synes de dufter af hjemmelavet hyldeblomstsaft. Hun trives i skygge og hendes blomster lyser i sommernatten.
Nå ja, må ikke glemme hende;


Naboens røde rose, der kommer på visit gennem og over plankeværket- hun skal være velkommen også selvom hun mangler duft.


24 kommentarer:

  1. Ja..Hansa...jeg har en der er værre: Hansaland..jeg synes den der mormor kunne ligne én,der hedder St. Nicholas - har den aflæggere??knus og nyd dagen og damerne

    SvarSlet
  2. Altså, din have (forestiller jeg mig) må være kæmpestor og lige til at gå på opdagelse i! Det lyder helt fanatisk og lige til fantasien, når du beskriver og viser os billeder! Pludselig har jeg rosenduft i næsen...?
    Kærligst
    Rina

    SvarSlet
  3. sikke et smukt selskab du har - det forstår jeg godt du nyder

    SvarSlet
  4. Kære Lavendel; må altså sige, at jeg synes det er rædsomme navne at give sådanne skønheder ! Nej, den har ingen aflæggere.Desværre :-)

    Kære Rina; Jeg har 2 bitte små rækkehus haver :-) Men der er meget frodigt. Tak- søde Rina :-)

    Kære Pernille - Frederikke; Jeg er heldig, 2 smukke døtre inde og 6 smukke fruer ude :-)

    SvarSlet
  5. Og så håber jeg de 6 damer får den regn, der truer himlen her hos mig, jeg fik nok i går :-) det ændrede lige ferieplanerne

    SvarSlet
  6. Så smukke damer.. Kan godt forstå du nyder deres selskab :-)) Jeg har en enkelt rose i altankassen, og den nyder jeg også i fulde drag. Den startede som hvid og næste blomst var rosa..
    God dag til dig Miri og damerne

    SvarSlet
  7. Kære Lene; øv med ændrede ferieplaner..
    Vi har desværre ikke fået regn :-(

    Kære Gitte; jeg elsker sådanne skøre planter , der er helt forkerte :-)

    SvarSlet
  8. Kære Miri
    Jeg har lige nydt dine billeder af roserne i din have. Min yndlingsblomst har altid været rosen. Gid jeg havde en have med alle dine roser i!!!
    Tak fordi vi lige må komme med på havetur!

    SvarSlet
  9. Ups! Der står "fanatisk" - der skulle ha' stået fantastisk! Håber du ku' regne det ud...;o)
    Måske har du lyst til at inspirere med en tegning af dine haver? Jeg har en mindre end lille bitte gårdhave (ca. 50 kvm)
    Kh RIna

    SvarSlet
  10. Hvor er de smukke, Miri - alle sammen! Jeg elsker roser, men kender desværre ingen navne overhovedet :-)

    SvarSlet
  11. Hvor er de smukke alle som én Miri.

    Har selv anskaffet mig New dawn i år og der er knopper I - jeg glæder mig til den springer ud :0)For der intet som duften af roser.....det skulle da lige være lavendler, liljekonval og ALLE de andre yndlingsdufte :0)

    SvarSlet
  12. Det var noen flotte damer du hadde i hagen din. Helt praktfulle. Jeg har gitt opp rosene, det er for kalde vintre her jeg bor til at jeg får til noe.

    Ønsker deg en riktig god start på sommeren. En stor sommerklem sendes til deg. Turid

    SvarSlet
  13. Aller kæreste Rina; Der er ikke noget jeg heller vil end at dele ud af mine begrænsede viden :-) Men tegninger... ved slet ikke hvordan jeg skal gribe det an ! Skal vi ikke bare snakke samme/maile om det? Men mit råd er at skabe rum- selv den mindste have skal have rum med vægge, luft og gulv. Min skriv meget gerne , miriandersen@yahoo.dk

    Kære Gaia, Du er også en rose! Skøn at skue, virker måske sårbar, men er yderst hårdfør !
    Tak :-)

    Kære Madame; Klog af skade skriver jeg ALT ned :-) Tak :-)

    Kære Frøken Solhat ; Ja alle de dufte ! Elsker dufte ! Fra forårets vintergæk til sensommerens nedfaldne mirabeller.

    Kære Turid; Roser kan være nogle besværlige bekendskaber. Jeg havde engang et hus i sverige, hvor der var koldt- vækst zone 5, så jeg ved det kan være svært. Det lykkedes mig dog atfinde nogle RosenDamer, der trivedes :-)

    SvarSlet
  14. Hvor er smukke dine roser og du har ret Hansa kan man s.. da ikke kalde en rose.

    SvarSlet
  15. Hvor er det pænt af dig, også at præsentere os for den dame der gør visit ovre fra naboen.

    SvarSlet
  16. Kære Margith; Nej vel :-) Tak :-)

    Kære Tante- velbekomme :-)

    SvarSlet
  17. Tak for turen i din skønne rosenhave.

    SvarSlet
  18. Dejlige roser - mine der blev sat sidste efterår - blomstrer nu for første gang ;-)
    jeg nyder deres duft og generøse udseende.

    SvarSlet
  19. Kære Mette Lykke; Det var så lidt, skulle det være en anden gang :-)

    Kære Siffe, Åh, den første gang- så bliver man nok endnu mere taknemmelig og glad :-)

    SvarSlet
  20. Ja, det var några tjusiga damer!

    SvarSlet
  21. Jeg følger med. Og det sjove jeg ser igen, er at du bliver tydligere og tydligere i din fremtoning, i dit banner, i dit farvevalg af skriften på væggen og bloggen. Dejligt! Og hvor blev det nye vasketøj af...er det mon tørt?

    SvarSlet
  22. Kære Makiato ; :-) Og de bliver bare smukkere.

    Kære Sidse; Fornadring fryder :-) Og jeg er rørt over dine ord.
    Ang. vasketøjet- :-) - jeg kan ikke få billedet til at blive ok bag den nye skrift, så venter på min IT- kyndig aka YngsteDatter, vender hjem :-)

    SvarSlet
  23. Sikke dejlige damer, du er i selskab med :)

    SvarSlet
  24. Kære Mette Lykke, jeg er så heldig at omgive mig med sådanne skønheder- både ude og inde :-)

    SvarSlet